Izbucnirea războiului mondial şi dilemele României. Declararea
neutralităţii
Studiul de faţă se întemeiază în principal pe surse documentare
descoperite în arhivele diplomatice de la Quai d’ Orsay, Parisşi militare de la
Vincennes şi încearcă să pună în lumină, printr - o metodă pe care am putea-o
numi „triunghiulară” - relaţiile României cu cele două state slave.
La 28 iunie 1914 a avut loc atentatul de la Sarajevo, în urma
căruia i-a căzut victimă prinţul moştenitor al Austro-Ungariei, Franz
Ferdinand. Asasinarea prinţului- moştenitor al dublei monarhii a reprezentat
scânteia care a dus la declanşarea celei dintâi conflagraţii mondiale o lună
mai târziu.
Ulterior, autorităţile Austro-Ungariei au adresat un ultimatum Serbiei.
Aceasta din urmă nu a acceptat însă toate condiţiile impuse, iar Austro-Ungaria
a declarat război Serbiei. Aproape imediat, marile puteri care formau cele două
blocuri politico-militare (Antanta şi Tripla Alianţă) şi-au declarat război
reciproc. Conflictul armat a căpătat dimensiunile şi valenţele unui război la
scară globală, nerămânând limitat la spaţiul balcanic. Atacul austro-ungar din
28 iulie 1914,îndreptat împotriva Serbiei, a marcat debutul primului război
mondial. Întrucât operaţiunile militare se desfăşurau în proximitatea
frontierelor sale, în faţa României şi a autorităţilor competente din fruntea
sa s-au ridicat trei opţiuni: să intre în război alături de Puterile Centrale,
să se pronunţe pentru adoptarea unei poziţii de neutralitate sau, dimpotrivă,
să se angajeze militar de partea puterilor care compuneau Antanta şi în acest
fel, să lupte pentru alăturarea la statul naţional a teritoriilor româneşti,
care atunci se aflau sub dominaţia Imperiului austro-ungar. Consiliul de
coroană reunit la Sinaia în 21 iulie/ 3 august 1914 a decis, împotriva dorinţei
exprimate de către regele Carol I, ca România să rămână neutră şi în acelaşi
timp să adopte toate măsurile necesare pentru apărarea frontierelor. Tratatul
de alianţă cu Puterile Centrale din 1883 nu a intrat în vigoare, fiindcă
prevedea casus foederis. Astfel, România avea datoria de a interveni
în favoarea dublei monarhii numai dacă Austro-Ungaria ar fi fost victima unei
agresiuni militare. Ori tocmai Viena fusese cea care iniţiase agresiunea
împotriva Serviei. Tratatul din 1883 a devenit prin urmare caduc.
Lipsa de încredere a României în Rusia
În perioada ulterioară declarării neutralităţii, diplomaţia românească a
purtat tratative cu ambele grupări beligerante, dar cu precădere cu Antanta. De
ea se legau speranţele României de realizare a idealului naţional, care
implica, în împrejurările de atunci, alăturarea Transilvaniei, Bucovinei
şi Banatului la Vechiul Regat. De preluarea Basarabiei nu putea fi vorba,
această provincie fiind incorporată Imperiului Rus al Romanovilor, iar Rusia
făcea parte din Antanta. Provincia dintre Prut şi Nistru fusese înglobată
în Imperiul ţarist în 1812, după războiul ruso-turc dintre anii 1806-1812. În
1856, Congresul de pace de la Paris a decis ca judeţele sud-basarabene Cahul,
Bolgrad şi Ismail să revină statului român. Însă, după un scurt interludiu de
administraţie românească, ce a durat până în 1878, Rusia s-a înstăpânit din nou
asupra întregii Basarabii, România preluând în schimb Dobrogea şi Delta
Dunării. La finele războiului ruso-turc din 1877-1878, vecinul răsăritean al
României a dovedit din nou o atitudine ostilă, armata rusă încercând să ocupe
părţi din teritoriul românesc.
Rusia a continuat şi mai târziu să manifeste puternice tendinţe
hegemonice. Pretenţiile sale cu privire la Constantinopol şi Strâmtorile Bosfor
şi Dardanele erau evidente. În plus, politica sa de a se erija în protectoare a
statelor şi popoarelor slave şi (sau) ortodoxe din regiunea balcanică, a creat
mereu, pe parcursul veacului al XIX-lea şi la începutul secolului al XX-lea,
premisele unei hegemonii. Statutul de „protector” al Rusiei legitima
imixtiunile, intervenţiile şi ingerinţele sale, inclusiv în treburile interne
ale Principatelor Române. Aşa-numitul protectorat ţarist asupra Ţărilor Române
a fost instituţionalizat prin convenţia de la Akerman din 1826 şi, cu
precădere, prin tratatul de la Adrianopole din 1829. Ulterior, cu prilejul
aceluiaşi Congres de pace de la Paris, protectoratul unilateral exercitat de
către Rusia asupra Moldovei şi Ţării Româneşti a fost substituit cu garanţia
colectivă a marilor puteri europene. Cu toate acestea, Rusia a continuat, sub
masca fostului statut de protectoare, să încerce să îşi impună dominaţia
asupra Balcanilor şi să acapareze noi teritorii.
Aderarea României la blocul Antantei în cea dintâi conflagraţie mondială a
fost amânată şi datorită prezenţei Imperiului ţarist în alianţă, atitudinea
nesinceră din trecut a acestuia cântărind foarte mult. Dominaţia asupra
oraşului Constantinopol şi controlul Bosforului şi Dardanelelor reprezentau
obiectivele de război ale Imperiului Romanovilor, dar drumul ruşilor spre
Strâmtori trecea prin România, un motiv în plus de îngrijorare pentru
oficialităţile române. Aşadar, la începutul conflictului mondial, raporturile
României cu Rusia nu erau tocmai cordiale, în pofida vizitei ţarului Nicolae al
II-lea la Constanţa, în iunie 1914. Dacă Republica Franceză reprezenta statul
din tabăra Antantei care îşi dorea cel mai mult dobândirea concursului României
în război, Imperiul ţarist era destul de reticent în această privinţă, unele
cercuri ruse agreând mai degrabă varianta unei colaborări militare cu Bulgaria,
mai ales în condiţiile în care Bucureştiul îşi afirmase voinţa de a dispune de
întreaga libertate de alegere a momentului acţiunii.
Relaţii româno-bulgare mai degrabă încordate
Acelaşi lucru se poate preciza despre relaţiile României cu vecinul
meridional, Regatul bulgar, relaţii caracterizate de o tensiune latentă după al
doilea război balcanic. Alianţa balcanică din 1912, care repurtase victoria
asupra Imperiului Otoman s-a rupt, al doilea conflict care a zdruncinat arealul
balcanic opunând Bulgaria foştilor aliaţi, Serbia şi Grecia. Interesantă este
atitudinea României în al doilea război balcanic. Ea a jucat un rol de element
ponderator în funcţionarea balanţei de putere a arealului balcanic, iniţial
menţinându-se în mod premeditat în expectativă, în rezervă şi intervenind numai
atunci când Bulgaria, prin acţiunile sale, punea sub semnul întrebării
echilibrul de putere şi risca să modifice raportul de forţe în regiune,
devenind hegemon. Datorită dinamicii sale deosebite şi din pricina
instabilităţii sporite, regiunea balcanică a fost calificată drept butoiul
cu pulbere al Europei. Evident că autorităţile de la Bucureşti au decretat
mobilizarea, intervenind împotriva Bulgariei, având girul marilor puteri,
Franţa şi Rusia, aceasta din urmă fiind convinsă de Paris să accepte
intervenţia română în Bulgaria. Implicarea României în al doilea conflict
balcanic are o semnificaţie aparte, sugerând îndepărtarea de Imperiul dualist
austro-ungar, deoarece Bulgaria era percepută ca stat protejat al dublei
monarhii. Acţiunea anti-bulgară a Regatului Român constituia, într-o manieră voalată,
un afront, un act de inamiciţie la adresa Austro-Ungariei.
După înfrângerea Bulgariei în cel de-al doilea război balcanic, la care a
contribuit decisiv România, aceasta din urmă s-a afirmat ca putere regională,
dealtfel cea mai importantă putere a zonei. Organizarea conferinţei de pace la
Bucureşti, concretizată prin semnarea tratatului din 10 august 1913, fără ca
reprezentanţii marilor puteri să fie prezenţi, constituia o dovadă peremptorie
a recunoaşterii statutului privilegiat al României, care dobândea de la
Bulgaria Dobrogea de Sud (Cadrilaterul), statul învins fiind constrâns să
procedeze şi la cedări teritoriale în avantajul Greciei şi Serbiei. Cercurile
diriguitoare de la Bucureşti vor acţiona constant în favoarea prezervării
statu-quo-ului statornicit prin tratatul din 1913. La insistenţele Franţei,
Rusia a renunţat să mai acţioneze în direcţia revizuirii acestui tratat. Dar
fireşte, Bulgaria a manifestat pregnante intenţii revizioniste. Resentimentele,
dorinţele revanşarde şi ranchiuna bulgarilor puteau răbufni oricând cu energie
şi violenţă.
De laDivide et impera la principiul
compensaţiilor teritoriale. Apropierea de Rusia şi încercări de atingere a unui
modus vivendi cu Bulgaria
În tentativa lor de a obţine un avantaj militar şi psihologic în faţa
preopinentului, cele două tabere rivale (Antanta şi Puterile Centrale) au
căutat să îşi atragă concursul ţărilor care până în acea clipă au găsit de
cuviinţă să rămână în neutralitate sau în expectativă. Antanta a purces la
demersuri asidue pentru câştigarea sprijinului ţărilor care gravitau, cel puţin
de jure, în sfera de influenţă a Puterilor Centrale, cazurile
României, Bulgariei şi Italiei fiind elocvente. Această tactică, sinonimă cu
principiul divide et impera, ce viza destrămarea sau măcar slăbirea
taberei rivale, se constituie într-o pârghie clasică de menţinere sau
restabilire a balanţei de putere. Antanta, (în special Rusia şi Franţa), a
proiectat recrearea blocului balcanic care fiinţase în 1912 împotriva Turciei,
de această dată el urmând să includă şi România.
Dacă raporturile României cu Rusia erau departe de a putea fi socotite drept
relaţii de încredere şi prietenie, cele româno-bulgare s-au caracterizat, în
general, printr-o evoluţie sinuoasă, care s-a încheiat cu intrarea celor două
ţări în tabere beligerante opuse. În Bulgaria, guvernul condus de Vasil
Radoslavov privea cu circumspecţie o alianţă cu celelalte state balcanice.
Ţinând cont de orientarea predilectă în favoarea Puterilor Centrale a
majorităţii clasei politice bulgare şi a opiniei publice, Bulgaria va sfârşi
prin a se alătura blocului militar respectiv. Politica externă a guvernului
Radoslavov a tins să normalizeze raporturile cu vecinii. În urma celui de-al
doilea conflict balcanic, se deterioraseră şi raporturile Sofiei cu Belgradul
şi Atena, nu doar cu Bucureştiul. Concesiile teritoriale la care a fost
constrânsă să consimtă Bulgaria în favoarea învingătorilor au generat
exacerbarea spiritului revizionist bulgar. Iniţial, intenţiile revizioniste nu
s-au manifestat decât la nivel diplomatic, prin discuţii şi tratative. Având în
vedere creşterea considerabilă a rolului României în sud-estul Europei după
tratatul de la Bucureşti, autorităţilor bulgare nu le putea fi indiferentă
poziţia pe care vecinul de la nord de Dunăre o va adopta în desfăşurarea
ulterioară a evenimentelor.
În vara anului 1914, existau totuşi şi unele tendinţe de realizare a unei
apropieri româno-bulgare, reamintindu-se bunele raporturi dintre cele două
state în perioada de dinaintea păcii din 1913. Încordarea şi răceala care au
survenit în mod incontestabil după august 1913 au fost amplificate un an mai
târziu prin unele incidente de frontieră. Cercurile guvernamentale române,
atente la atitudinea oficialităţilor bulgare şi la cea a marilor puteri, au răspuns
negativ la propunerile guvernului bulgar ca acest caz să fie anchetat de o
comisie internaţională, propunând crearea unei comisii mixte româno-bulgare cu
acest rost. România şi Bulgaria au oscilat între cele două blocuri beligerante,
trăgând nădejde că obiectivele lor de politică externă vor fi
îndeplinite. Ele s-au declarat neutre, adoptând o politică de expectativă şi de
tatonări. Atât în România, cât şi în Bulgaria, a devenit, din acea clipă,
deosebit de evidentă separarea cercurilor politice după aderarea lor la una sau
alta dintre cele două grupări combatante. Dacă în România era preponderent
curentul pro-antantist, dimpotrivă, în Bulgaria, activitatea cercurilor
filo-germane era foarte puternică şi chiar autorităţile înclinau spre Puterile
Centrale.
Poziţia Rusiei faţă de România s-a modificat destul de brusc. Dacă imediat
după declaraţia de neutralitate, autorităţile ruse au părut să fie mulţumite cu
varianta adoptată la Bucureşti, în 23 iulie/5 august 1914, Stanislas
Poklevski-Koziell, ministrul ţarist de la Legaţia Petrogradului a înaintat
guvernului Ion I. C. Brătianu un proiect de convenţie militară ruso-română.
Acest proiect stipula angajarea României cu toate forţele într-o cooperare cu
Rusia împotriva Imperiului austro-ungar. Colaborarea militară ar fi debutat
odată cu data semnării acordului, în schimbul asumării obligaţiei de către
Rusia de a nu înceta războiul împotriva Austro-Ungariei înainte ca teritoriile
aflate sub dominaţia dublei monarhii şi locuite de populaţie românească să fie alăturate
Coroanei române. La rândul său, România urma a se angaja să nu încheie pace cu
Austro-Ungaria decât numai cu consimţământul Rusiei şi concomitent cu aceasta.
Statele majore generale român şi rus vor fi însărcinate să se pună de acord
asupra modalităţilor cooperării, iar respectiva convenţie urma să rămână în
vigoare până la încheierea păcii între Rusia şi Austro-Ungaria. Premierul
Brătianu a avut de enunţat o obiecţie asupra formei propunerii ruse, remarcând
în mod just că o convenţie militară nu putea fi decât rodul unui tratat
politic. Ori respectivul proiect viza doar cooperarea militară.
Proiectul de convenţie lăsa la latitudinea României momentul în care va
purcede la declanşarea operaţiilor militare pentru eliberarea teritoriilor
româneşti încorporate imperiului dualist. Limitele respectivelor teritorii
aveau să fie determinate ulterior. La temelia stabilirii frontierelor, urma să
stea principiul majorităţii populaţiei. Ministrul de externe, Serghei Sazonov,
a declarat că Rusia va fi dispusă să garanteze integritatea teritorială din
acel moment a României, în cazul unui eventual atac bulgar în timpul cooperării
militare româno-ruse.
Constituirea blocului balcanic proiectat s-a izbit de mari dificultăţi.
Fiecare stat viza să obţină totul spre propriul profit, chiar cu riscul de a
leza interesele vecinilor săi. Pe de altă parte, Puterile Centrale urmăreau, la
rândul lor, să creeze un front bulgaro-turco-român sub propriul control.
Atragerea Bulgariei în alianţa balcanică, sub patronajul Rusiei şi Franţei, nu
era posibilă decât prin promisiunea că vor fi realizate aspiraţiile sale
naţionale. În acest sens, era necesar să i se garanteze extinderea
teritoriului, nu doar în dauna Turciei, ci şi pe seama României, Serbiei şi
Greciei, acest lucru implicând mari sacrificii din partea acestora. Pentru a
oferi teritorii Bulgariei şi a o determina să adere la alianţa balcanică,
trebuia ca Serbiei să îi fie smulsă o mare parte din Macedonia, României să i
se răpească Cadrilaterul, iar Greciei Kavalla, împreună cu Seres şi Drama.
Nemulţumirea statelor care astfel ar fi fost deposedate de teritorii avea să
fie limitată sau înlăturată prin unele compensaţii. Pentru România, de pildă,
compensaţiile teritoriale urmau a fi căutate în Transilvania şi Bucovina.,
pentru Grecia în Epir, iar pentru Serbia, în Bosnia şi Herţegovina. De această
dată, balanţa de putere ar fi fost prezervată prin intermediul principiului
compensaţiilor teritoriale.
Pentru a se obţine o atitudine paşnică din partea Bulgariei, ministrul
plenipotenţiar al României la Paris, Emil Lahovari a propus să se uziteze în
ceea ce o privea aşa-numitul duş scoţian, adică să fie combinate
promisiunile de teritorii cu ameninţările. Drept mijloc de ameninţare, Rusia
trebuia să trimită la Varna nave de război împreună cu un corp de debarcare
recrutat din rândul trupelor din Caucaz.
Guvernul român a declinat propunerea Rusiei de a coopera militar, declarând
că în acea fază a războiului, trebuia să îşi rezerve eforturile pentru
menţinerea echilibrului balcanic. România intenţiona să supravegheze atitudinea
Bulgariei în acele prime luni de conflict.
Însă la 18 septembrie/1 octombrie 1914 s-a semnat o convenţie între Rusia şi
România, ultima asumându-şi angajamentul de a rămâne în neutralitate. În
schimbul neutralităţii sale binevoitoare - care să implice stoparea
transporturilor de materiale de război pentru Turcia pe teritoriul său, precum
şi înlesnirea transporturilor ruse menite să ajungă în Serbia - România primea
garanţii referitoare la integritatea sa teritorială. În plus, i se recunoştea
dreptul de a încorpora provinciile din Austro-Ungaria locuite de o populaţie
majoritară românească, precum şi consimţământul de a dispune de întreaga putere
de decizie asupra momentului oportun pentru ocuparea respectivelor provincii.
Într-o convorbire cu plenipotenţiarul României la Petrograd, Constantin
Diamandi, diplomatul rus, baronul Maurice Schilling a abordat şi chestiunea
unei posibile păci separate cu Austro-Ungaria. În opinia sa, ideea nu era
respinsă de către cercurile conducătoare ţariste, cu condiţia ca dubla monarhie
să consimtă la concesii în favoarea Serbiei.
Problema concesiilor pentru Regatul român nu era prevăzută în cazul
încheierii unei păci separate. Deci, tratativele de pace separată desfăşurate
ulterior de către guvernul rus au relevat încălcarea acordului din 18
septembrie/1 octombrie 1914. România continua să manifeste temeri în privinţa
atitudinii Bulagariei, a proiectelor acesteia, care rămâneau mereu
impenetrabile.
La 7 octombrie 1914, ministrul Bulgariei la Bucureşti, Radev, a reafirmat
faţă de Jean-Camille Blondel, omologul său francez, ideea că Bulgaria se va
menţine în neutralitate chiar dacă România va intra în acţiune. Dacă acordăm
credit cuvintelor reprezentantului Sofiei, Bulgaria nu decisese să atace Serbia
până în acel moment, pentru a evita astfel un conflict cu Antanta. De altfel,
bulgarii nu ar fi putut lupta, chipurile, împotriva ruşilor, iar dorinţa lor
era să ajungă la un acord cu România. Însă aceasta din urmă nu ar fi fost
receptivă la iniţiativele bulgare. Având în vedere aceste realităţi, Blondel
credea că, de fapt, dacă executivul român ar dori sincer să ajungă la un modus
vivendi cu Bulgaria, acest lucru ar fi posibil prin arbitrajul Rusiei.
Din păcate, guvernului român nu îi surâdea ideea unui asemenea acord, ţinând să
invoce pericolul bulgar pentru a explica inactivitatea sa. O înţelegere cu
Bulgaria nu era posibilă decât prin cedarea Cadrilaterului, ori Bucureştiul
excludea de la bun început această alternativă. Totuşi, spre sfârşitul lui
octombrie 1914, Sazonov preconiza conturarea unei alianţe cu România şi
Bulgaria, dacă vecinul sudic al României ar consimţi să intervină militar
împotriva Turciei. Unii diplomaţi români, precum ministrul de la Petrograd
intuiau o posibilă acţiune simultană: Bulgaria în Tracia, iar România în
Transilvania. Deputatul naţionalist rus Krupenski a procedat chiar la propuneri
concrete în cadrul unei şedinţe a Dumei. El sugera un “bargaining”,
o practică destul de răspândită în negocierile diplomatice. A pledat pentru
retrocedarea Basarabiei către România, iar în schimb Rusia şi-ar fi asigurat
dominaţia asupra Strâmtorilor, în vreme ce Bulgaria ar fi intrat în posesia
liniei Turtucaia-Balcic. Toate părţile aveau să fie astfel mulţumite.
Ministrul de externe rus, Sazonov, dorea cu ardoare realizarea unei
înţelegeri sârbo-bulgare, însă şansele de reuşită erau mici din pricina
contenciosului macedonean şi a resentimentelor prea recente dintre cele două
părţi care făceau apropierea puţin probabilă. În orice caz, diplomaţia Antantei
era convinsă că o implicare militară a Bulgariei ar antrena angajarea României.
Cert este că în 27 octombrie 1914, România era neliniştită în privinţa
Strâmtorilor şi dorea să obţină asigurări sau chiar angajamente în această
privinţă. Reprezentantul diplomatic român la Petrograd, Constantin Diamandi a
sugerat să fie decretată neutralitatea comercială a Strâmtorilor şi a
Constantinopolului, precum şi acordarea dreptului de liberă trecere atât
pe timp de pace, cât şi de război, deopotrivă pentru toate tipurile de nave.
În noiembrie 1914, un nou eveniment a inflamat şi mai mult spiritele în
regiunea balcanică. Zona era oricum destul de frământată, pe de o parte din
cauza războiului austro- ungaro-sârb şi pe de altă parte, din pricina intereselor
profund divergente, care în loc să aducă laolaltă statele balcanice, din
contră, acutizau contradicţiile şi rivalităţile dintre ele. Proclamaţia ţarului
rus Nicolae al II-lea, din 8 noiembrie 1914, a generat o escaladare a
disensiunilor şi a provocat nelinişte, în principal la Bucureşti.
Această proclamaţie exprima speranţa că războiul ruso-turc se va finaliza
marcând triumful programului hegemonic iniţiat de Petru cel Mare. S-au
răspândit mari temeri că Rusia s-ar putea înstăpâni asupra Mării Negre şi a
Strâmtorilor. Drept urmare, Blondel a dorit o explicaţie oficială din partea
guvernului rus, care să pună capăt acestor supoziţii, pentru a nu permite să
planeze nicio îndoială asupra principiilor libertăţii şi internaţionalizării
Strâmtorilor Bosfor şi Dardanele.
Atunci când guvernul român a solicitat explicaţii Rusiei în ce priveşte
respectiva proclamaţie, cercurile conducătoare ruse au manifestat o atitudine
plină de dispreţ afirmând că România nu era îndreptăţită să participe la
reglementarea unor chestiuni de primă importanţă.
Astfel, relaţiile româno-ruse şi româno-bulgare au fost destul de reci,
această realitate constituind o cauză eşecului de reconstituire a blocului
balcanic. Interesele naţionale particulare au rămas prioritare şi au fost mult
prea importante pentru a mai face loc concesiilor. Dialogul şi negocierile s-au
dovedit ineficiente în tentativa de aducere în aceeaşi tabără a tuturor
statelor din regiunea balcanică. România va persista în starea de neutralitate
pentru încă mai bine de un an, iar Bulgaria, chiar dacă diplomaţia Antantei a
depus eforturi susţinute să o atragă, va sfârşi prin a se ralia Puterilor
Centrale în octombrie 1915, după ce Turcia s-a alăturat, de asemeni, aceluiaşi
bloc militar încă din noiembrie 1914.
Surse documentare :
Arhivele Naţionale ale României, Fonduri Casa Regală, Diamandi.
Archives du Ministère des Affaires Etrangères Français; Série Guerre 1914-
1918, Sous-Séries: Roumanie.
Service Historique de l’Armée de Terre, Série Attachés Militaires en
Roumanie
Documents diplomatiques concernant le rapports entre l’Autriche –
Houngrie et la Roumanie: 22 Juillet 1914 – 27 Août 1916, Imprimerie I. R.
De la Cour et L’Etat, Vienne, 1916.
Documents diplomatiques français (1871 - 1914), Imprimerie
Nationale, Paris, MCMXXXVI.
2 comentarii:
Cum adica sa i se rapeasca Romaniei Cadrilaterul? Ce drepturi avea Romania asupra Cadrilaterului? Se pare ca nu stiti dar in 1878 bulgarii erau o majoritatea relativa in Dobrogea de Nord, conform datelor nefalsificate ale recensamantului romanesc din 1879 (care sunt valabile evident si pentru 1878). Nu o sa va dau sursa, daca vreti ma credeti, daca nu, nu. Eu sunt bulgar din Romania si vad ca Romania continua cu pretentiile teritoriale iredentiste la adresa Bulgariei. Mai bine v-ati preocupa de romanii timoceni din Serbia care sunt mult mai numerosi decat cei din Bulgaria si care sunt in plin proces de asimilare, datorita prieteniei dintre Romania si Serbia.
Pana si Nicolae Iorga a recunoscut in 1940 ca Romania a facut o greseala in 1913, fiindca nu erau aproape deloc romani in Cadrilater, iar cei care erau erau aproape toti imigranti recenti din Transilvania, pastori transhumanti deveniti agricultori.
Trimiteți un comentariu