vineri, 3 august 2012

Utilizarea puterii manageriale



Indiferent de oamenii pe care îi conduci într-o firmă, principalul ingredient al activităţii tale îl reprezintă puterea. Din păcate, puterea a căpătat de-a lungul timpului şi conotaţii negative, fiind marcată de avariţie, duritate, autocraţie, corupţie. În pofida faptului că rămâne un element controversat, este şi cel mai necesar progresului uman. Un manager eficient are nevoie de putere, dar trebuie să ştie cum să o utilizeze. Pentru a reuşi în efortul de motivare a oamenilor pot fi utilizate mai multe categorii de putere:

Puterea de referinţă - un tip de influenţă care se bazează pe identificarea angajaţilor cu managerul, iar conducerea se exercită prin folosirea atracţiei personale. Această sursă de putere stă la baza managerilor care sunt „la modă”, au o inteligenţă sclipitoare, reputaţie excelentă, charismă.

Puterea legitimă - e dată de locul ocupat în firmă, de dreptul de a lua decizii şi de a formula sarcini subordonaţilor. Legitimitatea pe care o capeţi este derivată dintr-o serie de surse: fie de un nivel înalt ocupat în cadrul firmei, fie de regulamente şi legi.

Puterea de expert - se bazează pe o foarte bună cunoaştere a domeniului de activitate în care acţionează managerul. Frâiele conducerii sunt preluate deseori de experţii tehnici pentru că angajaţii se lasă influenţaţi de cunoscători, de cei ce lucrează bine.

Puterea de recompensă - apare când managerul îl poate recompensa pe cel care îl urmează. Acest tip de putere este identică în conţinut cu motivarea pozitivă a subalternilor căci recompensează comportamentului aşteptat. Acordarea de resurse financiare suplimentare, promovarea, vacanţele sunt modalităţi prin care poţi dobândi această sursă de putere importantă.

Puterea coercitivă - apare când managementul se înfăptuieşte prin generarea de frică şi tensiune. Exercitarea acestei puteri nu reprezintă întotdeauna calea cea mai eficientă, măsurile coercitive nefiind un bun motivator. Managerii îşi pot permite să sancţioneze prin retribuţie, suspendări, blocarea promovării sau concedieri însă, cei sancţionaţi apelează apoi la strategii de autoprotejare care pot încuraja comportamente negative, cu consecinţe nefaste în viitor.

Niciun comentariu: