Indiferent de oamenii pe care îi conduci într-o firmă,
principalul ingredient al activităţii tale îl reprezintă puterea. Din păcate,
puterea a căpătat de-a lungul timpului şi conotaţii negative, fiind marcată de
avariţie, duritate, autocraţie, corupţie. În pofida faptului că rămâne un
element controversat, este şi cel mai necesar progresului uman. Un manager
eficient are nevoie de putere, dar trebuie să ştie cum să o utilizeze. Pentru a
reuşi în efortul de motivare a oamenilor pot fi utilizate mai multe categorii de
putere:
Puterea de referinţă - un tip de influenţă care se
bazează pe identificarea angajaţilor cu managerul, iar conducerea se exercită
prin folosirea atracţiei personale. Această sursă de putere stă la baza
managerilor care sunt la modă, au o inteligenţă sclipitoare, reputaţie
excelentă, charismă.
Puterea legitimă - e dată de locul ocupat în firmă, de
dreptul de a lua decizii şi de a formula sarcini subordonaţilor. Legitimitatea
pe care o capeţi este derivată dintr-o serie de surse: fie de un nivel înalt
ocupat în cadrul firmei, fie de regulamente şi legi.
Puterea de expert - se bazează pe o foarte bună
cunoaştere a domeniului de activitate în care acţionează managerul. Frâiele
conducerii sunt preluate deseori de experţii tehnici pentru că angajaţii se lasă
influenţaţi de cunoscători, de cei ce lucrează bine.
Puterea de recompensă - apare când managerul îl poate
recompensa pe cel care îl urmează. Acest tip de putere este identică în conţinut
cu motivarea pozitivă a subalternilor căci recompensează comportamentului
aşteptat. Acordarea de resurse financiare suplimentare, promovarea, vacanţele
sunt modalităţi prin care poţi dobândi această sursă de putere importantă.
Puterea coercitivă - apare când managementul se
înfăptuieşte prin generarea de frică şi tensiune. Exercitarea acestei puteri nu
reprezintă întotdeauna calea cea mai eficientă, măsurile coercitive nefiind un
bun motivator. Managerii îşi pot permite să sancţioneze prin retribuţie,
suspendări, blocarea promovării sau concedieri însă, cei sancţionaţi apelează
apoi la strategii de autoprotejare care pot încuraja comportamente negative, cu
consecinţe nefaste în viitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu