vineri, 29 iunie 2012

Limbajul corpului pentru manageri



Cu toţii comunicăm pe calea non-verbală bazată pe schimbul de priviri, mimică, gesturi, poziţia corpului, limbajul spaţiului, limbajul timpului. Stăpânirea limbajului non-verbal este importantă deoarece în comunicarea verbală doar o proporţie de 7% reprezintă cuvinte, 38% paralimbaj (intonaţia şi inflexiunile vocii), iar 55% alte elemente de limbaj non-verbal (în principal expresia feţei, gesturile şi postura corpului). Limbajul corpului pentru manageri include expresia feţei, mişcarea corpului, forma şi poziţia corpului, aspectul general şi comunicarea tactilă. Expresia feţei este dată de mimică (încruntarea, ridicarea sprâncenelor, poziţionarea buzelor), zâmbetul utilizat în diverse momente ale comunicării şi privirea (contactul sau evitarea privirii, direcţia privirii).
Mişcarea corpului oferă comunicarea prin gesturi (braţe deschise, strângerea pumnilor, bariera picioarelor), postura corpului (înclinarea capului, aplecarea corpului în faţă sau spre spate) modul de mişcare a corpului (mişcări laterale, mişcări faţă-spate, mişcări verticale). Aspectul general este influenţat şi de îmbrăcămintea purtată, principiul „haina îl face pe om” având mare aplicabilitate în management. Toate elementele prezentate oferă un imens bagaj de informaţii care pot trebuie exploatate în relaţiile de afaceri. Reţine câteva indicii prin care sunt satisfăcute nevoile de comunicare şi pe care le poţi identifica la partenerii de afaceri:
Căldura exprimată prin:
Ostilitate exprimată prin:
- gesturi de simpatie
- apropiere
- ton relaxat al vocii
- zâmbet
- gesturi expansive
- postura agresivă
- gura strânsă
- ton aspru al vocii
- distanţă
- ochi strălucitori
Control exprimat prin:
Caracter subversiv exprimat prin:
- vorbire rapidă tot timpul
- ignorarea răspunsurilor
- întreruperi
- ton controlat al vocii
- gesturi acuzatoare
- vorbire înceată
- permite întreruperile
- ton blând al vocii
- ochi trişti
- gesturi nervoase cu mâinile

Niciun comentariu: