duminică, 3 iunie 2012

Etica manageriala


Managerii etici urmăresc succesul pe baza unor practici care se caracterizează prin echitate, corectitudine şi justiţie. Managerii IMM-urilor au obligaţia de a lua în considerare nu doar bunăstarea lor personală, ci şi pe cea a altor oameni. În cuvinte simple, a face pentru alţii ceea ce ai dori ca ei să facă pentru tine.
Legătura indisolubilă între etică şi competitivitatea firmelor este confirmată şi de fostul preşedinte al IBM, John Akers, care susţine că: etica şi competitivitatea sunt inseparabile. Noi concurăm ca societate. O societate cu oameni care se atacă pe la spate; cu oameni care fură unii de la alţii, în care fiecare document trebuie autentificat pentru că nu poţi avea încredere în cealaltă persoană; în care orice ceartă mică se sfârşeşte la tribunal; în care guvernul scrie maldăre de reglementări, legând de mâini şi de picioare firma pentru a o face onestă, o asemenea societate nu va putea nicăieri să concureze foarte mult sau cu succes.
Pentru a răspunde eficient acestor probleme, managerii pot elabora un cod etic care constituie ghidul de comportament asupra modului în care angajaţii trebuie să acţioneze şi să ia decizii. Codurile etice se referă la: raportul cu clienţii, acţionarii, angajaţii, şi alte categorii interesate de afacerile firmei. conflictele de interese, caracterul informaţiilor, etc. Practic, un cod etic este util pentru că asigură îndeplinirea unor obiective:
  • realizează un contract moral între clienţi şi firmă, sau între cei care fac parte din firmă;
  • protejează firma de comportamente necinstite sau oportuniste;
  • promovează o imagine pozitivă a firmei;
  • creează sentimentul de siguranţă şi apartenenţă pentru angajaţii firmei;
  • impune un angajament de principiu al managerilor;
  • combină relaţiile pur contractuale cu morala şi responsabilitatea socială;
  • ghidează comportamentul în cazul dilemelor etice.

Niciun comentariu: