MONTANISMUL
Miscare cu caracter profetic si eshatologic, aparuta in Frigia (provincie in Asia Mica), catre anul 156 d.C, sub conducerea lui Montanus, fost preot frigian convertit la crestinism, care sustinea ca abea in acea perioada istorica a inceput Epoca Paracletului, activitatea propriu-zisa a Spiritului Sfânt in biserica. Aceasta activitate consta in a redresa disciplina si etica bisericii. In acest scop, fiecare crestin trebuia sa exercite harismele sale si sa paraseasca orice preocupare terestra inutila, practicând ascetismul, abstinenta, postul, marturisirea pacatelor zilnic. Montanismul propunea adeptilor sai martiriul, ca semn al sfârsitului, cerea separarea bisericii de lume, incuraja profetiile si preotia femeilor. Datorita nonconformismului si disciplinei sale riguroase, montanismul s-a organizat ca miscare separata de biserica, reusind sa-l câstige in anul 207 pe Tertulian (150-255). Acesta a scris o serie de lucrari montaniste, in care critica serviciul militar, profesiunile publice, morala conjugala si disciplina penitentiala practicate de biserica. Miscarea montanista n-a fost acceptata de biserica oficiala, din cauza numeroaselor harisme si a conceptiei sale, care punea la indoiala justificarea prin har si iertarea pacatelor dupa botez. Dupa anul 500, miscarea montanista a disparut.
ADOPTIANISMUL
Miscare aparuta la Roma, datorita lui Theodotus (catre anul 195 d.C), dupa care Isus, nascut dintr-o fecioara, a primit la botez in Iordan Spiritul Sfânt, adica l-a primit in corp pe logosul Cristos (constiinta universala). Isus a fost rastignit, ar fi inviat si ar fi mântuit lumea. Pentru exemplara lui supunere, Dumnezeu l-ar fi adoptat ca Fiul sau. In acelasi sens, Paul de Samosata (260-272), episcop de Antiochia, sustine ca logosul Cristos, care a salasluit si in sufletul lui Moise si a altor profeti initiati, a stat temporar si in Isus (intre botez si rastignire). Isus se afla intr-o relatie de iubire cu Dumnezeu, iar intre Spiritul Sfânt si Isus a existat numai o unitate de vointa, o unitate morala, nu o unitate de substanta.
MODALISMUL
(l.lat. modus = mod). Curent trinitar care apare in Asia Mica si se dezvolta la Roma, unde este propagat de Praxeas, catre anul 190 d.C, de Noetus si apoi de Sabelie (catre anul 200 d.C), de unde si sinonimul de Sabelianism. Potrivit acestui curent, Dumnezeu s-a revelat succesiv in trei forme diferite: Tatal (care a creat lumea materiala si a dat legea mozaica), Fiul (care a salvat lumea) si Spiritul. In acest fel, persoanele divine nu ar fi real distincte, intre Tata si Fiul neexistând nici o deosebire.
DONATISMUL
Miscare aparuta in biserica nord-africana, in jurul disputei despre validitatea tainelor si caracterul moral al savârsitorului. In anul 311, Caecilian (compromis in timpul persecutiilor) este hirotonit episcop de Cartagina. De aceea, un grup de oponenti a declarat drept invalida alegerea acestuia, pe considerentul ca sunt taine administrate de un episcop cu trecut patat de pacate. Numai tainele practicate de preoti cu un caracter moral si cu un trecut ireprosabil sunt acceptabile si efective. Schisma s-a produs in momentul in care partea oponenta a fost condusa de Donatus, urmasul lui Marjorinus, contra-episcopul lui Caecilian. Ambele parti au apelat la arbitrajul imparatului Constantin cel Mare. Acesta, nu numai ca reuneste doua sinoade la Roma si
MESALIANISMUL (Masalienismul, Evhitismul)
Primele doua nume provin din limba siriana, al treilea din greaca si înseamna cei care se roaga (rugatorii). Toate aceste nume îi desemneaza pe membrii unei secte mistice ascete, despre care Epifanie de Salamina spune ca au aparut în Mesopotamia în jurul anului 350, sub conducerea lui Simeon de Mesopotamia, de unde s-au raspândit în
THEOPASHISMUL
Controversa se iveste la Constantinopol sub patriarhul Macedonie (495-511), fiind provocata de includerea in textul Trisaghionului a adausului "care s-a rastignit pentru noi", de catre patriarhul monofizit Petru de Antiohia. Chiril al Alexandriei sustine ca expresia "Dumnezeu a suferit in trup" consuna cu hristologia ortodoxa, deoarece Fiul a asumat natura umana in conditia, sau modul de existenta (tropos) in care Adam a lasat-o. Moartea Fiului lui Dumnezeu este semnul naturii umane pe care el a asumat-o. In 534, papa Leon al XII-lea accepta formula, la inceput suspecta : "Unus de Trinitate passus est carne" ("Unul din Treime, dintre persoane, a suferit in trup").
AFTARODOCHETISMUL
[gr. aphthartos = incoruptibil, nealterabil; dokesis = asemanare]. Curent sustinut de Iulian de Halicarnas (sec.6), dupa care trupul lui Cristos nascut din Maria a fost trupul Noului Adam, fara pacat, incoruptibil (aphthartos). Umanitatea lui Cristos este nu numai fara pacat, dar nici nu poarta urmarile pacatului lui Adam, adica slabiciunile si afectele ei naturiale. Severus de Antiohia acuza pe Iulian de Halicarnas si pe discipolii sai de dochetism, ceea ce ar insemna ca logosul (Cristos) nu si-a asumat o umanitate reala, in starea ei terestra, cu toate urmarile pacatului, inclusiv coruptibilitatea. Dar, in ce consta coruptibilitatea firii umane ? Este naturala, sau e o consecinta a pacatului ? Iulian de Halicarnas neaga ca omul e coruptibil din fire, deci natura lui Cristos este incoruptibila. Impotriva acestei doctrine, Ioan Damaschin arata ca in Cristos nu se poate nega realitatea umana a suferintei. El a fost liber de pacat, dar si-a insusit in mod voluntar starea decazuta a omului, pentru a-l elibera definitiv. In discutiile ulterioare, s-a precizat ca pacatul este o boala, o stricaciune (phtora), care a afectat intreaga umanitate. Nu numai greseala si vina lui Adam se transmit, ci si consecintele lor. O consecinta a separarii intre om si Dumnezeu, dupa pacatul lui Adam, este moartea, care se mosteneste din generatie in generatie. Fiecare om ar avea natura corupta, prin mostenirea greselii lui Adam, dar e responsabil de libertatea sa. Dupa pacat - adica starea de separare de Dumnezeu si de supunere sub consecintele ei - omul are un mod de existenta (tropos) afectat de moarte, mod care e in opozitie cu natura si vocatia sa (logos). In acest sens, jertfa nu este o justificare sau un schimb, ci o scoatere a firii noastre din starea de stricaciune si mortalitate.
ARIANISMUL
Invatatura lui Arius (256-336), preot in Alexandria, care, invocând unele texte biblice, a sustinut ca fiinta lui Dumnezeu este unica, a tras concluzia ca Fiul nu are o natura identica cu Tatal. In conceptia lui Ariis, Fiul este prima creatura a Tatalui, schimbabil, marginit si chiar capabil de a pacatui. Scopul pentru care Dumnezeu a creat pe Fiul face parte din planul de creare a lumii, fiindca Dumnezeu nu putea crea universul material decât cu ajutorul unei fiinte intermediare. Dumnezeu nu se poate atinge el însusi de materie, caci s-ar întina. Arius mai sustine ca a fost o vreme cînd Dumnezeu nu a fost Tata, pâna a-l crea pe Fiu, deci a fost singur. De aceea, Arius numeste pe Fiu mai mic decît Tatal si supus Tatalui. Separând firea Tatalui de cea a Fiului, Arius face o diferenta intre nascut si creat, de unde inferioritatea Fiului. Fiul e Dumnezeu, nu in mod adevarat, prin nastere, ci este ulterior creat, de aceea Fiul are un inceput. "A fost un timp când Fiul nu era", adica Tatal a existat inainte de, si fara, Fiu. Fiul nu este de aceeasi natura cu Tatal, dar se deosebeste de celelalte creaturi terestre. El e cea dintâi dintre creaturi, intelepciunea creata, sau chipul lui Dumnezeu, instrumentul prin care Tatal a creat celelalte creaturi. Desi a fost aparat de Eusebiu, episcop de Nicomidia, Arius a fost criticat de episcopii Alexandru si Atanasie de Alexandria. Conciliul 1 Ecumenic (Niceea 325) formuleaza raspunsul impotriva tezei ariene sub diverse expresii: "care din Tata s-a nascut mai inainte de toti vecii", "nascut, iar nu facut", "cel ce este de o fiinta cu Tatal". Esenta Fiului ar fi identica (homoousios) cu a Tatalui, iar nasterea sa din Tatal ar fi din totdeauna, ceea ce inseamna ca Tatal n-a existat vreodata fara Fiu. Discipolii lui Arius s-au separat apoi in doua grupuri: unii care sustineau ca nimic nu e comun intre Tatal si Fiu (EUNOMIENI), altii sustineau ca Fiul are o esenta asemanatoare cu a Tatalui (HOMEENI). Disputa ariana nu s-a sfârsit cu Conciliul 1 Ecumenic, deoarece arianismul a fost adoptat de catre urmasii imparatului Constantin cel Mare, Constant (353-362) si Valens (364-378), care au combatut pe partizanii Crezului de la Niceea. Arianismul a influentat profund viata bisericeasca multe secole de-a rândul (fundamental si azi pentru secte ca Martorii lui Iehova, de exemplu). Arianismul a fost un mod rational-omenesc de întelegere a crestinismului.
NESTORIANISMUL
Doctrina sustinuta de patriarhul Nestorie al Constanrtinopolului (380-440), care atribuia lui Isus Cristos doua persoane: una umana (omul Isus) si una divina (Logosul, Cuvântul, Cristos). Natura umana este distincta si independenta; de aceea in Isus Cristos au existat doua subiecte. Nestorianismul a fost condamnat de Conciliul Ecumenic de la Efes (431) pentru ca refuza Mariei titlul de Nascatoare de Dumnezeu (Maica Domnului). Pentru Nestorie, firea umana a fost nu numai completa si independenta, compusa din trup cu suflet si din intelect/vointa, ci a avut si Ego-ul ei genuin, care se pastreaza impreuna cu persoana Cuvântului. Unirea n-ar fi decât o simpla asociere a celor doua persoane, corespunzatoare celor doua firi. Incercând sa solutioneze logic prezenta lui Isus in chipul omenesc, Nestorie ajunge sa formuleze ideea unei a treia persoane, persoana unirii, care le leaga pe celelalte doua si este cea care propovaduieste, face minuni, manânca alaturi de apostoli si ucenici. O consecinta a nestorianismului este faptul ca nu mai recunoaste in Maria pe Maica Domnului, care pentru aceasta conceptie este Nascatoare de Isus si nu Nascatoare de Dumnezeu, cum afirma biserica. Deci, Nestorie sustinea ca în Isus Cristos au existat practic doua persoane: persoana divina a Fiului lui Dumnezeu, nascut din Dumnezeu-Tatal si persoana uman-istorica, cu care s-a nascut din Maria. Conceptia nestoriana era ca Maria n-a nascut pe Fiul lui Dumnezeu, ca sa merite sa fie numita Nascatoare de Dumnezeu (Theotokos), cum a sustinut in mod gresit biserica, ci ea a nascut doar pe omul Isus (Jeshua). Nestorianismul a fost combatut la Conciliul III din Efes.
MONOFIZISMUL
[gr. mono-physis = o singura fire]. Teza predicata de Eutihie (378-454) calugar din Constantinopol, care a afirmat ca Isus Cristos nu are decât o singura fire (monophysis), cea divina, intrucât trupul omenesc l-a luat in mod aparent. Eutihie refuza distinctia intre hypostasis (ipostas, persoana) si physis (natura, fire), spunând ca daca Isus Cristos e o persoana, el nu poate avea doua naturi. Monofizismul era incurajat de formularea lui Chiril de Alexandria, care a aparat formula: "unica este natura (physis) intrupata a cuvântului dumnezeiesc". In fata acestei teze, Conciliul de la Calcedon (451) vorbeste de realitatea integrala a Fiului, care are o singura persoana, in doua naturi. Cele doua firi, dumnezeiasca si omeneasca, isi pastreaza integritatea lor, dar ele sunt unite intr-un singur ipostas. Una din formele sub care a circulat dupa Calcedon teza lui Eutihie este monofizismul severian sau moderat, propus ca o formula de reconciliere intre calcedonieni si necalcedonieni, de catre Sever, patriarh de Antiohia (512-538). Monofizitii sustineau deci ca firea omeneasca luata de Cristos la întrupare în Maria a fost absorbita de firea sa dumnezeiasca, încât cea dintâi a disparut cu desavârsire, asemenea unei picaturi de apa în imensitatea marii. Dupa unii monofiziti Isus Cristos n-ar fi avut un trup omenesc real, ci un trup aparent. Consecinta conceptiei monofizite este ca, daca Isus Cristos nu are pe lânga firea lui divina si o fire omeneasca reala, atunci se nimiceste întreaga opera de rascumparare/mântuire a omului. Numai Fiul lui Dumnezeu, devenit om real, putea duce neamul omenesc la mântuire. Doar prin incarnarea sa, Dumnezeu ar fi putut diviniza firea omeneasca cea decazuta. Dumnezeu s-a facut om, ca sa faca pe om dumnezeu. Doctrina ortodoxa referitoare la firile din persoana lui Isus Cristos sustine ca sunt doua la numar, divina si umana - diefizitism, unite într-o singura persoana divino-umana.
APOLINARIANISMUL
Teza poarta numele celui ce a sustinut-o, Apolinarie, episcop de Laodiceea (mort in anul 390). Acesta conceptie neaga prezenta unui suflet uman in Isus Cristos. ApolinArius afirma ca Isus Cristos este radical deosebit de noi, facându-se întru asemanarea oamenilor. Deoarece trupul omenesc nu poate exista prin el insusi, are nevoie de un principiu animator in om, acest rol il joaca sufletul, dar in cazul lui Isus, sufletul sau a fost inlocuit de Logosul divin numit Cristos. Logosul e principiul de viata, atât al fizicului, cât si al psihicului tuturor vietuitoarelor. Trupul lui Isus a fost vitalizat temporar prin Cristos, nu prin suflet rational uman obisnuit. Astfel, Isus nu a avut suflet rational, minte si vointa. Biserica nu a acceptat aceasta invatatura, deoarece concluzia ei e ca Isus ar fi avut o umanitate anormala, el nu ar fi trait pe pamânt ca om real. Hristologia apolinarista, prin concluzia ei ca Isus nu a avut o fire umana obisnuita, revenea partial la arianism.
GNOSTICISMUL
[gr. gnosis = cunoastere secreta, initiere]. Doctrina sincretista, compusa din elemente ale religiilor de mistere, foarte populare in India, Babilonia si Persia, mituri ale filozofiei grecesti, asociate insa si cu unele idei crestine inspirate din Evanghelia lui Ioan. Ideea comuna a gnosticismului este dualismul intre fiinta divina originara, inaccesibila, si o serie de emanatii rele care ajung in lume, in materie. Sistemul lui Valentin (160), crestin din
Doctrine gnostice:
Dumnezeu este indiferent la soarta omenirii si a universului, omenirea si materia sunt impure (nu sunt rezultatul creatiei unui Dumnezeu iubitor si grijuliu, ci emanatii asupra carora Dumnezeu nu are control direct). Puterile care guverneaza in mod secret universul sunt arhanghelii raului, asupra carora Dumnezeu nu are nici un control. Oamenii sunt rai in esenta (cu exceptia acelor putini alesi, in care scânteia divina arde inca, cei predestinati sa se reuneasca cu lumea divina). Salvarea, mântuirea, nu sunt oferite tuturor, ci doar unui numar limitat de alesi. Cei alesi primesc cunoasterea divina de la Cristos (revelatia este pura cunoastere divina si indiferenta de aprecierea intelectului uman. Logica si bunul simt reprezinta oricum raul. Vechiul Testament ar fi rau, fiind produs de dumnezeul rau al evreilor. Idealul este viata divina a spiritului uman (care se atinge prin ascetism extrem, condamnarea mariajului, desprinderea de animalitatea restului omenirii). Mântuitorul aduce salvarea odata cu intelegerea (revelatia).
Biblioteca gnostica din Nag Hammadi (Egipt): In anul 1945 un fellah (taran egiptean) descopera intr-un cimitir de lânga satul Nag Hammadi 13 manuscrise copte scrise in sec.3-4 in dialect sahidic. Majoritatea par a fi traduceri din limba greaca. Cele 13 manuscrise cuprind 51 de texte scrise in traditie gnostica. Manuscrisele se afla azi la Muzeul Coptic din
a. un dualism accentuat între cauza prima ultraterena si lumea materiala destinata mortii;
b. imposibilitatea de a se pierde scânteia divina a luminii din eu-ul gnosticului, chiar daca sufletul sau este înclinat total si învins de rau;
c. urmând calea cunoasterii, eu-ul poate sa se elibereze de legaturile materiei si sa se întoarca spre împaratia luminii adevaratului Dumnezeu;
d. caderea si ridicarea gnosticului sunt îmbracate în speculatii mitologice care, completate cu elemente scoase din filosofia, religia si astrologia contemporana, accentueaza caracterul sau sincretist.
Prezentarea acestor patru mari caracteristici nu trebuie sa ne determine sa credem ca gnosticismul reprezinta un sistem unitar si uniform în toata zona sa de raspândire si pe toata durata existentei sale. Radacinile sale trebuie cautate în Orientul Mijlociu si în estul bazinului Marii Mediterane, iar pe parcursul timpului îmbraca forme si aspecte noi, în functie de promotorii sai principali sau din cauza adaptarii sale la noile situatii. Dualismul sau, de exemplu, provine din Iranul antic, iar atunci când se întâlneste cu Vechiul Testament, Dumnezeul creator este interpretat ca un Demiurg care nu cunostea lumina. O alta zona de provenienta trebuie cautata în conceptiile astrologice babiloniene; dupa Alexandru cel Mare, acestea au patruns masiv în lumea greaca, propagându-se acum pe scara larga ideea influentelor planetare asupra destinului omului. Un aspect ce trebuie înca aprofundat este cel al raportului dintre iudaism si gnoza, mai ales în problema creatiei. Este posibil ca sectarismul iudaic târziu (de exemplu, esenienii de la Qumrân) sa fi exercitat un rol de mediere între curentele iraniene si eleniste, pe de o parte, si miscarea gnostica, pe de alta parte. Atunci când sincretismul gnostic ajunge la apogeu, el se întâlneste cu crestinismul care începe sa se raspândeasca peste granitele Palestinei. Multi crestini aud acum vorbindu-se despre o persoana mânuitoare care are sa le comunice noi revelatii, complet necunoscute pâna atunci. Spre anul 160, Iustin ne spune ca exista crestini care îl recunosc pe Cristos ca mântuitor, însa vad în creatorul lumii un Dumnezeu rau; exista grupuri de crestini ce se numesc valentinieni, marcioniti sau vasilieni. Insa atât el, cât si mai târziu Origene, ne spun ca aceste grupuri nu mai fac parte din Biserica. Succesul propagandistilor gnostici în rândul crestinilor se poate baza pe doua motive principale. In primul rând, datorita superioritatii si profunzimii sale (dubioase), mesajul gnostic nu se serveste de traditia bisericeasca; el este transmis pe cai secrete, în parabole, si nu poate fi înteles decât de catre cei carora le este dat sa-l înteleaga. Insasi evanghelia lui Marcu spune ca: Si cu multe parabole asemanatoare le propovaduia Cuvântul, asa cum erau în stare sa-l asculte. Si nu le vorbea fara vreo parabola; dar în particular le lamurea toate discipolilor sai (4, 33-34). In al doilea rând, succesul gnosticilor se bazeaza pe ideea ca numai ei, oameni superiori celorlalti, spirituali, poseda adevarata interpretare a evenimentelor cosmice, capabili asadar sa-l cunoasca pe Dumnezeu. Principalii exponenti ai gnosticismului sunt: Menandru, samaritean de origine, ce se propune ca adevaratul rascumparator, trimis în aceasta lume de puterile invizibile. Din Siria, provine Vasilide, influent la
MARCIONISMUL
Numele vine de la Marcion, originar din Asia Mica, stabilit la Roma catre anul 140, unde, sub influenta gnosticismului lui Cerdon, dezvolta propriul lui sistem, pe baza unor texte din Epistola catre Galateni, despre Dumnezeul celor doua Testamente si despre canonul biblic. Dupa Marcion, exista doi dumnezei: un dumnezeu inferior, imperfect, al Vechiului Testament, care a creat lumea, a dat Legea Mozaica si a inspirat profetii, care se mânie si se razbuna (legea talionului) si un dumnezeu superior al Noului Testament, perfect, Tatal lui Isus Cristos, un dumnezeu al iubirii, milei si iertarii. Intre cei doi dumnezei, cel creator si cel rascumparator, nu exista legatura. Nici intre Mozaicism si Crestinism. Materia este rea, de aceea Marcion recomanda ascetismul riguros. Pentru a sustine ideile sale, el stabileste propriul sau canon: Evanghelia dupa Luca, epistolele pauline, fara Timotei si Tit, din care elimina ideile iudaice. De la inceput, biserica a condamnat ideile lui Marcion (excomunicat in 144).
MANIHEISMUL
Teza dualista propagata de Manes-Mani (216-277), filozof persan, care, pretinzând a fi in posesia unor revelatii secrete, se considera a fi ultimul trimis, intruchiparea fizica a Paracletului. Maniheismul sustine dualismul radical ontologic intre cele doua principii eterne, Binele si Raul, care se opun, in cursul istoriei, intr-o confruntare fara sfârsit. Organizata ca o noua religie, religia luminii, având carti, cult si ierarhie, miscarea maniheista a fost obiectul unor represalii si persecutii. In sec.4-5 se raspândeste in
PELAGIANISMUL
Tot în sec.5 ia nastere Pelagianismul, care este întâia conceptie cu privire la antropologia si soteoriologia crestina. Desi pelagianismul a fost condamnat, discutiile teologice au continuat, dând nastere unei nou conflict: disputa semipelagiana. Augustin, aparând doctrina Bisericii de pelagianism, a mers prea departe. Sustinând necesitatea absoluta a harului divin, afirma ca vointa omului este atât de slabita si neputincioasa din cauza pacatului stramosesc, încât nu poate face, fara ajutorul lui Dumnezeu, decât fapte rele. Tot a acestuia este si ideea ca Dumnezeu nu vrea ca toti oamenii sa se mântuiasca, ci numai unii. Cei ce se mântuiesc, e pentru ca harul divin i-a ales spre mântuire din veci sau i-a predestinat sa scape de osânda. Cei sortiti osândirii ramân în numarul celor pierduti pentru vecie, fara sansa de întoarcere (ideea a fost preluata de protestantism).
PNEUMATOMANISMUL
In a doua jumatate a sec.5 apare o alta miscare teologica, sustinatorii careia au primit numele de Pneumatomanism (luptatori împotriva Spiritului Sfânt). Daca Arius nega Dumnezeirea Fiului, atunci Macedonie (întemeietorul acestei teze) nega dumnezeirea Spiritului Sfânt. Aceasta a fost ca o noua forma a arianismului. Si Spiritul Sfânt, în conceptia macedonienilor, era o creatura. Primul care s-a ridicat împotriva pneumatomanilor a fost Vasile cel Mare. Vasile afirma ca Sfântul Spirit este de aceeasi demnitate cu Tatal si cu Fiul. El este egalul, nu inferiorul lor. Asa cum fara un Cristos întrupat ca om mântuirea oamenilor ar fi fost imposibila, tot asa si fara un Spirit Sfânt, înteles ca fiind de aceeasi fiinta cu Fiul si cu Tatal. Daca Cristos si Spiritul Sfânt sunt creaturi, atunci si noi ramânem închisi în planul creat, coruptibili si muritori. Miscarea a fost combatuta la Conciliul II Ecumenic de la Constantinopol în anul (381). Daca problemele trinitare s-au rezolvat la primele doua Concilii, problema hristologica, privind raportul firii divine si raportul firii umane din persoana lui Isus, a fost discutata pe parcursul a patru Concilii Ecumenice.
MONOTELISMUL
O alta controversa hristologica ce a luat nastere în sec.7 a fost Monotelismul. Noua problema care era pusa de teologii vremii era daca a avut Isus Cristos o dubla energie si o dubla vointa, cu toate ca Conciliul IV Ecumenic de la Calcedon stabilise ca fiecare din cele doua naturi ale lui Isus îsi pastreaza toate însusirile si caracteristicile. Monotelismul nu este altceva decât o prelungire a monofizismului. Monotelismul a fost eliminat odata cu venirea la Domnie a lui Constantin Pogonatul. Acesta, dorind sa restabileasca pacea si întelegerea în biserica, convoaca Conciliul VI Ecumenic unde s-a hotarât ca nu se poate admite ca Dumnezeu si firea omeneasca a lui Isus Cristos sa fi avut o singura si aceeasi lucrare.
ICONOCLASMUL
Ultima mare miscare combatuta de unii reprezentanti clericali a fost Iconoclasmul. Pornind de la interdictia chipului (sustinuta de Vechiul Testament), iconoclastii au optat împotriva cultului inutil al icoanelor. Dumnezeirea nu ar putea fi redata de mijloacele picturii si icoanelor, de aceea în icoana s-ar putea reprezenta doar firea omeneasca a lui Isus Cristos. Iconoclastii recunosteau drept singura icoana a lui Dumnezeu numai Euharistia. Iconoclasmul a fost combatut pe parcursul a doua Concilii Ecumenice, cel de al Cinci-Saselea de la Trul (692) si al Saptelea Ecumenic (787), la care s-a si formulat învatatura deplina despre icoane. Doctrina ortodoxa despre icoane respinge ideea identificarii icoanei cu arhetipul, adica deofiintimea cu el, deoarece însusi cuvântul grecesc "eicon” înseamna chip, adica reflectie a arhetipului si nu arhetipul însusi. Daca între icoana si arhetip nu exista deosebire, atunci ea nu ar mai fi chip al arhetipului, ci arhetipul însusi. De aceea, nici Euharistia nu poate fi icoana, pentru ca ea este însusi arhetipul, deci identica cu el, si astfel se contrazice însasi semnificatia icoanei. Icoana ar fi dovada întruparii lui Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu