Despre Ştefan cel Mare, domn al Moldovei
între 1457 şi 1504, se spune că a fost apărătorul creştinătăţii, al Europei
împotriva turcilor şi a islamului. A fost un adevărat „atlet al credinţei
creştine“, după cum îl caracteriza chiar Papa Sixt al VI-lea într-o scrisoare
redactată chiar în perioada războaielor lui Ştefan cel Mare cu turcii.
Manualele de istorie, cărţile şi studiile ştiinţifice,
precum şi filmele dedicate marelui nostru domnitor ne prezintă în unanimitate
această imagine eroică de apărător al creştinătăţii. Figura lui Ştefan cel Mare
a devenit sinonimă cu epopeea poporului român, care s-a sacrificat pe altarul
credinţei creştine în lupta împotriva necredincioşilor turci. Şi totuşi, a
apărat Ştefan cel Mare creştinătatea?
Primele contacte ale moldovenilor cu turcii, din punct de
vedere politic şi militar, au fost mult mai târzii decât cele ale Ţării
Româneşti, care, după 1393, s-a aflat adesea sub presiunea otomană. În 1412, cu
ocazia Tratatului de la Lublin, încheiat de regele Poloniei, Vladislav Jagello,
cu regele Ungariei, Sigismund de Luxemburg, a existat un act adiacent „secret“
care prevedea împărţirea Moldovei între cele două puteri în cazul în care
Alexandru cel Bun, domnitorul Moldovei, nu ar fi participat la o planificată
cruciadă împotriva turcilor.
Documentul a fost un compromis între cei doi regi pentru
împărţirea Moldovei în zone de influenţă, deoarece suveranul polonez era
suzeran al domnitorului român, în timp ce regele maghiar doar ridicase
pretenţii. Înţelegerea de la Lublin dovedeşte că domnul Moldovei arăta în acea
vreme cel puţin o atitudine paşnică, nebelicoasă, faţă de turci. Nici nu avea
vreun motiv să aibă o altfel de atitudine, atâta timp cât turcii nu au ridicat
încă nicio pretenţie asupra Moldovei.
Abia prin 1421 a fost un atac de pradă al turcilor în sudul
Moldovei. După moartea lui Mircea cel Bătrân, teritoriul dobrogean a fost
ocupat de turci. Astfel, Imperiul Otoman avea graniţă comună cu Moldova pe
Dunăre. Izvoarele nu menţionează alte asemenea expediţii de jaf ale turcilor în
prima jumătate a secolului al XV-lea.
După 1432, o dată cu moartea lui Alexandru cel Bun, Moldova
a fost într-o anarhie continuă, determinată de succesiunea la tron a mai multor
domnitori cu perioade scurte de domnie. Ba chiar, o vreme, Moldova a fost
împărţită în două ţări, fiecare cu propriul domnitor, sfat domnesc, mitropolit
şi domnitor ce jura distinct credinţă regelui polonez. În ciuda acestei anarhii
de peste două decenii, turcii au cerut tribut doar în 1455, ceea ce dovedeşte
că înainte, Moldova nu a fost printre obiectivele otomane.
Mahomed al II-lea şi planurile de supunere a Europei creştine
În 1455, sultanul Mahomed al II-lea, cuceritorul
Constantinopolului, a cerut Moldovei să plătească un tribut de 2.000 de
galbeni. Cucerirea capitalei bizantine de către Mahomed al II-lea l-a „îmbătat“
pe acesta cu o foarte mare încredere în propriile puteri, plănuind supunerea
întregii Europe creştine. Astfel, în 1454, el cucerea o mare parte a Serbiei şi
îşi trimitea flota să ameninţe porturile nord-pontice.
Inclusiv Cetatea Albă a fost atacată de flota otomană.
Turcii au cerut coloniei genoveze Caffa din nordul Mării Negre un tribut anual
de 3.000 de galbeni, care a început să fie plătit din martie 1455. Tătarii din
Crimeea au devenit şi ei vasali turcilor.
Domnitorul Petru Aron, după ce a înţeles că suzeranul său,
regele Poloniei, nu este dispus să îl ajute, a consultat şi opinia boierilor.
Hotărârea a fost unanimă: să se accepte plata tributului. Astfel se evita o
confruntare armată cu turcii, deoarece plata tributului asigura liniştea şi
protecţia din partea otomană. Deja existau trei somaţii din partea turcilor
pentru acceptarea tributului.
Odată tributul plătit, tributarul intra în casa păcii,
conform dreptului islamic. Valoarea tributului nu era mare: 2.000 de galbeni nu
era un efort financiar deosebit pentru Moldova. Iar din punct de vedere al
poziţiei pe plan internaţional, domnul Moldovei rămânea în continuare vasal al
regelui Poloniei, exercitându-se practic o dublă suzeranitate – polonă şi otomană
asupra Moldovei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu