Istoricul Ioan Aurel Pop răspunde la întrebarea: A
câştigat Mihai Viteazul bătălia de la Călugăreni?
Bătălia de la Călugăreni face parte dintr‑o mare campanie otomană,
îndreptată împotriva Ţării Româneşti, campanie desfăşurată între august şi
octombrie 1595. Scopul său a fost, cu siguranţă, înlocuirea lui Mihai Viteazul
de la conducerea ţării şi, după cum s‑a văzut pe parcurs, în acord cu
mărturiile certe ale unor izvoare, ocuparea directă a ţării şi includerea sa
între provinciile Imperiului Otoman. Scopurile mari ale campaniei nu s‑au
realizat, fiindcă nici domnul nu a fost răsturnat de pe tron, nici ţara nu a
devenit paşalâc.
Lupta de la Călugăreni a fost, în toată această derulare complexă, numai
un episod, căruia, în anumite perioade şi împrejurări, i s‑a dat, după părerea
mea, o prea mare importanţă. În sensul strict al bătăliei din acea zi de vară –
când în Ţara Românească (şi în lumea creştină răsăriteană) era 13 august, iar
în Transilvania (şi în multe ţări din Occident) era 23 august – a fost
categoric o victorie a creştinilor. Aceasta se poate spune din punct de vedere
tehnic şi tactic. Albert Király scrie că ei, creştinii, au „luat în stăpânire
câmpul de luptă“.
Edward Burton înşiră pierderile masive ale turcilor „în acea mlaştină“
şi evocă „disperarea“ vizirului „la vestea unei atât de mari înfrângeri“. Mihai
însuşi scrie castelanului de Liov că, la Călugăreni, „Dumnezeu ne‑a ajutat
nouă, creştinilor, în chip minunat“. Victoria nu a putut fi însă folositoare
creştinilor pe moment, câtă vreme ei erau epuizaţi şi nu mai aveau întăriri,
iar turcii, înfrânţi, au dispus de forţe noi. De aceea, a şi lăsat un gust amar
în tabăra creştină şi mult loc interpretărilor variate. S‑a întâmplat de mai
multe ori în istorie ca victoriile de etapă să nu poată fi exploatate. Pe de
altă parte, relatările despre confruntările militare medievale între creştini
şi otomani sunt de cele mai multe ori diametral opuse în privinţa rezultatului.
Fie că ambele părţi pretind că au învins, fie că nici una nu‑şi
recunoaşte înfrângerea. Ceea ce este însă indubitabil, în legătură cu întreaga
campanie otomană de la nord de Dunărea de Jos, din august‑octombrie 1595, este
victoria generală creştină, salvarea statutului de autonomie a Ţării Româneşti,
menţinerea lui Mihai ca domn şi alungarea turcilor peste fluviu.
De‑a lungul timpului, s‑au încetăţenit însă câteva clişee despre
Călugăreni în cadrul conştiinţei colective româneşti, datorită cronicarilor
târzii, gloriei dobândite postum de Mihai Viteazul, generaţiei romantice
dispuse să supraliciteze cavalerismul medieval şi, mai ales istoricilor, care
pregăteau formarea statului naţional şi aveau nevoie de exemple mobilizatoare
din trecutul nostru.
Regimul comunist, în faza sa naţionalistă, a completat această imagine
ideală şi idealizată, pe care o începuseră romanticii şi o continuaseră
făuritorii Marii Uniri. Astfel, Mihai a devenit singurul actor al bătăliei
victorioase de la Călugăreni, ceea ce este fals. Victoria a fost
supraevaluată, ca şi cum ar fi decis soarta viitoare a întregii campanii. S‑a
mers destul de mult pe amănunte, multe complet nesemnificative şi cu tentă
chiar anecdotică.
În plus, „marele cârmaci“ de odinioară s‑a plasat în fruntea
voievozilor, iar între preferaţii săi, din această categorie, se afla Mihai
Viteazul. Toate acestea nu justifică însă zelul „reparator“ exagerat de după
1990, care a plasat, fără drept de apel, bătălia de la Călugăreni între
înfrângeri, iar pe Mihai între voievozii mitizaţi şi ironizaţi.
În faţa unor deformări, instrumentalizări sau stereotipii trebuie să
avem decenţa operării cu anumite corecţii oneste şi responsabile, nu cu alte
exagerări. Decât să‑l facem, indirect, dar evident, vinovat pe Mihai Viteazul
de culpele lui Ceauşescu şi să‑i punem pe cei doi aproape pe acelaşi plan (cum
se mai întâmplă mai bine am explica tinerilor de ce se dau două zile distincte
pentru confruntarea de la Călugăreni, fiindcă unii (chiar oameni de cultură)
cred sincer că lupta a durat zece zile!
Bătălia de la Călugăreni rămâne un episod semnificativ, dar nu decisiv,
din marea confruntare dintre creştini şi otomani, înscrisă sub semnul Ligii
Sfinte şi trecută în cadrul Războiului de 15 ani. Ea nu a fost o victorie
hotărâtoare a lui Mihai Viteazul şi a glorioşilor români – cum se mai spune
uneori – ci o victorie de moment a creştinilor, care se aliaseră tocmai ca să
dea o replică turcilor. Dacă termenul de victorie pare prea puternic, se poate
vorbi de o replică creştină demnă şi fermă, cu mari pierderi pentru otomani,
rămaşi dezorientaţi la finele bătăliei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu