Unul dintre cele mai importante și
influente personaje istorice de la începutul epocii medievale - și, de fapt,
din istoria umanității – este Muhammad, întemeietorul religiei musulmane. În
studierea unei figuri istorice de o asemenea amploare trebuie întotdeauna să ne
întoarcem, în primul rând, la sursele primare și, pe cât posibil, contemporane;
numai de aici putem alcătui o biografie corectă din punct de vedere istoric.
1. Problema izvoarelor - Adunarea versetelor coranice.
Alî colectează Coranul (Ibn Abî-Dâwud)
”După `Abd-Allâh care ştia de la Muhammad Ibn Ismâ’îl
al-Ahmshî care aflase de la Ibn Fudayl, după Ash’ath care a aflat-o de la Muhammad
Ibn Sîrîn:
Atunci când profetul a murit, `Alî a jurat că nu va mai
îmbrăca mantaua, în afara zilei de vineri, înainte să fi adunat Coranul într-un
codex. A făcut acest lucru. După o vreme, Abu-Bakr a trimis pe cineva la el şi
acesta i-a răspuns: „Tată al lui Hasan, oare nu îţi convine că eu am fost
desemnat ca şef?” – Nu, jur pe Dumnezeu, i-a răspuns el. Numai că eu am făcut
jurământ să nu îmbrac mantaua în afara zilei de vineri.”
Abu-Bakr adună Coranul (Ibn Hanbal)
”Abd-Allâh mi-a comunicat, ştiind de la tatăl său:
Abu-Kâmil ne-a transmis, după Ibrâhîm b. Sa’d, zicând: Ibn Shilâb ne-a
raportat, ştiind de la Zayd Ibn Thâbit care spunea:
După ce mulţi au fost ucişi în cursul luptelor de la
Yamâama, Abu-Bakr m-a chemat. `Omar stătea alături de el. Abu-Bakr mi-a spus:
„Zayd, fiu al lui Ibn Thâbit, tu eşti un tânăr inteligent şi deasupra oricăror
bănuieli. Tu vei scrie inspiraţiile trimisului lui Dumnezeu. Studiază, deci,
Coranul cu atenţie şi adună-l.” Jur pe Dumnezeu că dacă mi-ar fi cerut să car
un munte nu mi-a fost atât de greu cât să adun Coranul aşa cum mi-a cerut.
Le-am spus atunci: „Voi veţi face, deci, ceea ce trimisul lui Dumnezeu nu a
făcut?! – Pe Dumnezeu, mi-a spus el, este ceea ce putem face mai bine.” Si el
n-a încetat să revină asupra acestei însărcinări până ce Dumnezeu mi-a deschis
inima, aşa cum o făcuse pentru Abu-Bakr şi `Omar.”
Omar şi apoi Othman adună Coranul (Ibn
Abî-Dâwud şi Ibn Shabba)
”Omar a întrebat despre un verset din cartea lui Dumnezeu.
I s-a răspuns că îl avea cineva, dar acesta fusese ucis în lupta de la Yamâma.
„Noi îi aparţinem lui Dumnezeu!,” a exclamat Omar. Si a poruncit să fie
adunat Coranul. El a fost primul care l-a adunat într-un volum. […]
Omar Ibn al-Khattab a vrut să adune Coranul. El a rostit un
discurs în faţa oamenilor, zicând: „Cel care a adunat de la trimisul lui
Dumnezeu ceva din Coran, să ni-l aducă.” Or toate acestea fuseseră scrise pe
frunze, pe crengi şi pe tulpini de palmier. Omar nu accepta nimic dacă nu
fusese atestat de către doi martori. […]
In Irak, mai mulţi oameni îl întrebau pe unul dintre ei
despre un verset, iar când acesta l-a recita, i s-a spus: „Eu recuz acest
verset.” Acest fenomen s-a răspândit printre oamenii care aveau divergenţe în
ce priveşte recitarea {Coranului]. I s-a vorbit despre acest lucru lui Othman
ibn Affan. Acesta a poruncit să fie adunate codexurile şi le-a ars. Apoi a
scris exemplare din propriul lui codex şi le-a difuzat în diverse garnizoane
militare.”
(apud Alfred-Louis de Prémare, Originile
Islamului paginile 468-471, 487)
Tradiţia – un exemplu
din hadîth (Ibn Ishaq)
”La mine a ajuns următoare istorisire de la Abdullah ibn
Mas’ud şi Abu Sa’id al-Khudri şi Aisha, soţia Profetului, şi Mu’awiya ibn Abi
Sufayn şi al-Hasan ibn Abi’l Hasan al-Basri şi Ibn Shihab al-Zhuhri şi Qatada
şi alţi tradiţionalişti şi Umn Hani bint Abi Talib. Sunt puse laolaltă în
povestirea ce urmează, fiecare contribuind cu ceva ce i s-a povestit despre
ceea ce i s-a întâmplat atunci când a fost luat în călătoria nocturnă.”
(apud F.E. Peters, Mahomed şi originile Islamului,
p. 139)
Începuturile Revelaţiei
1. Prima
sură– o posibilitate
”Citeşte! In numele Domnului
tău, care a făcut,
a făcut pe om din sânge
închegat!
Citeşte! Căci Domnul tău e
prea bun,
El este cel ce [ne-a]
învăţat [să purtăm] condeiul,
l-a învăţat pe om ceea
ce n-a ştiut.”
Coranul, sura 96
2. Ibn
Ishaq despre începuturile Revelaţiei
”Wahb ibn Kaysan mi-a povestit că Ubayd i-a spus: In
fiecare an, în timpul acelei luni, Apostolul se ruga în izolare şi dădea de
mâncare tuturor săracilor care veneau la el. Când se încheia luna şi se
reîntorcea din izolare, primul lucru pe care îl făcea înainte de a intra în
casa sa era să meargă la Kaaba şi să o ocolească de şapte ori sau de câte ori
îl mulţumea pe Domnul; apoi se întorcea la ai săi, până în anul în care Domnul
l-a trimis, în luna Ramadanului, în care Domnul a hotărât asupra lui ceea ce
graţia Lui a dorit. Apostolul s-a îndreptat spre Hira, cum era dorinţa lui şi
familia l-a urmat.
In noaptea în care Domnul i-a dăruit misiunea şi, prin
aceasta, a arătat milă robilor Săi, Gabriel i-a adus porunca Domnului. „El a
venit la mine, spunea Apostolul Domnului, în timp ce dormeam, cu o cuvertură
din brocart pe care stătea ceva scris şi mi-a zis: „Recită!” Am întrebat: „Ce
trebuie să recit?” El m-a strâns cu ea atât de tare încât am crezut că era
moartea; apoi mi-a dat drumul spunând „Recită!” Am întrebat: „Ce trebuie să
recit?” M-a apăsat din nou cu ea astfel încât am crezut că era moartea; apoi mi-a
dat drumul spunând „Recită!” Am întrebat: „Ce trebuie să recit?” M-a apăsat a
treia oară astfel încât am crezut că e moartea spunând „Recită!” Am întrebat:
„Ce trebuie atunci să recit?” –şi am spus asta numai pentru a scăpa de el,
altfel el mi-ar fi făcut la fel. El a spus: [urmează sura 96]”
apud F.E. Peters, Mahomed şi originile Islamului, p.
142.
3. Începuturile
predicii publice şi conflictul cu qurayshiţii (Coranul şi Ibn Ishaq)
”Aşa te-am trimis Noi la un popor, înaintea căruia au fost
[alte] popoare, ca să le citeşti ceea ce ţi-am descoperit Noi, însă ei cred în
cel îndurat. Spune: „El este Domnul meu şi nu este Dumnezeu afară de El. In El
mă încred şi la El este întoarcerea mea.” - Coranul, sura 13:29
”Când Apostolul a prezentat deschis Islamul şi poruncile
Domnului, poporul său nu s-a retras, nici nu s-a întors împotriva lui, cel
puţin aşa am auzit eu, până când el a început să vorbească cu dispreţ despre
zeii lor. Când el a făcut acest lucru, ei l-au primit ca pe o mare ofensă şi au
hotărât unanim să-l trateze ca pe un vrăjmaş, exceptându-i pe cei pe care
Domnul i-a protejat prin islam de un asemenea rău, dar care erau într-o
minoritate neglijabilă. Abu Talib, unchiul său, l-a tratat pe Apostol cu
blândeţe şi l-a protejat, Apostolul continuând să asculte poruncile Domnului,
nimic neputându-l face să renunţe. […]
Când qurayshiţii au văzut că Muhammad nu cedează în faţa
lor şi le face de ocară idolii şi că unchiul lui se poartă cu el cu blândeţe
luându-i apărarea. unul dintre conducătorii lor a venit la el şi i-a spus: „Abu
Talib … nepotul tău ne-a blestemat idolii, ne-a insultat credinţa şi şi-a râs
de rânduiala vieţii noastre, şi i-a acuzat de păcate pe strămoşii noştri fie îl
opreşti tu din aceste lucruri, fie ne dai nouă încuviinţarea să-l oprim noi
înşine, pentru că tu eşti de-o potrivă cu noi în aceste lucruri şi noi o să te
scăpăm de el.” Acesta le-a dat un răspuns care să-i împace şi ei au plecat.”
apud F.E. Peters, Mahomed şi originile Islamului, p.
131
Hegira (Ibn Ishaq)
”Când Dumnezeu le-a îngăduit să pornească la luptă
împotriva duşmanilor lor şi când aceste seminţii din Medina s-au oferit să li
se alăture întru islam şi să-i ajute pe fraţii lor musulmani să-şi găsească un
adăpost printre ei, Profetul le-a poruncit tovarăşilor săi din Mecca să meargă
la Medina şi să li se alăture credincioşilor de acolo. „Sunteţi acum fraţi
întru Domnul şi veţi fi în siguranţă dacă veţi merge în casele lor.” Aşa că au
plecat în grupuri, grupuri, iar Profetul a rămas în Mecca să aştepte ca Domnul
să-i poruncească să plece la Medina […]
Când qurayshiţii au băgat de seamă că printre tovarăşii
Profetului acum erau şi oameni din alte seminţii şi că o parte din oamenii lui
migraseră şi că-şi găsiseră adăpost şi aliaţi care erau gata să le dea ajutor,
ei s-au temut că şi Profetul urma să li se alăture cât de curând, mai ales că
aflaseră că acesta se arăta hotărât să se lupte acum cu ei. […]
Când Profetul a hotărât că e timpul de plecare, a decis
să-l ia cu dânsul şi pe Abu Bakr. Amândoi s-au furişat fără să- vadă nimeni
printr-o fereastră din dosul casei şi s-au îndreptat spre o peşteră din munţii
Thawr de lângă Mecca. Când s-au pus la adăpost, Abu Bakr l-a trimis pe fiul său
Abdullah să meargă înapoi la Mecca şi să bage de seamă la tot ce se vorbea în
cetate şi să se întoarcă noaptea să le aducă şi lor veştile de cu zi … Cei doi
stătură ascunşi acolo timp de trei zile. Când qurayshiţii au aflat că Profetul
dispăruse, au pus un preţ de o sută de cămile pe capul lui.”
apud F.E. Peters, Mahomed şi originile Islamului, p.
178-180
Constituirea Ummei (Carta de la Yathrib – Ibn Ishaq)
”Si atunci, Apostolul
Domnul a scris un document pentru musulmanii care veniseră în Medina şi noii
convertiţi la dreapta credinţă, prin care a consfinţit pacea pe care aceştia
aveau s-o facă cu evreii, precum şi un pact cu ei, prin care el le-a adeverit
credinţa care l este averea. Si apoi a stabilit care le sunt îndatoririle şi
obligaţiile la care vor trebui să i se supună. […] In numele lui Dumnezeu, cel
milostiv, îndurat. Acesta este un înscris al Profetului cu privire la relaţiile
care trebuie să existe între credincioşi, musulmanii qurayshiţi şi cei din
Yathrib (Medina), precum şi cei care i-au urmat şi s-au alăturat lor, lucrând
împreună. Ei sunt o singură comunitate (umma) care exclude pe alţii […]
Un credincios nu se poate alia cu clientul altui musulman
împotriva acestuia. […]
Un credincios nu poate să ucidă un alt credincios de dragul
unui necredincios şi nici să-i dea unui necredincios ajutor ca să-i facă rău
altui credincios. […]
Evreului care ne urmează îi vom da tot atâta ajutor şi
sprijin cât i-am oferi unui dreptcredincios, atâta timp cât el nu este
răuvoitor şi nu le dăm ajutor în acest fel duşmanilor lui.
Înţelegerea dintre credincioşi nu poate fi distrusă şi
dreptcredincioşii nu pot face înţelegeri separate atunci când luptă în numele
Domnului, cu excepţia cazurilor în care sunt îndreptăţiţi să procedeze astfel.
[…]
Nici un necredincios nu poate să le dea ajutor sau sprijin
qurayshiţilor din Mecca sau nu va interveni în favoarea lor, în defavoarea unui
credincios.[…]
Oricând vor apărea dispute sau neînţelegeri între cei care
au consimţit la această înţelegere, pricina va fi rezolvată de Dumnezeu şi de
Muhammad, care este Trimisul Domnului. Dumnezeu este chezaş acestui
document. ”
apud F.E. Peters, Mahomed şi originile Islamului, p.
193-194
Muhammad şi problema djihadului.
Coranul:
IX. 28. O, drept-credincioşilor, idolatrii sunt necuraţi,
deci după acest an nu au voie să se apropie de sanctuarul cel sfânt […]
29. Luptaţi-vă împotriva celor ce nu cred în Dumnezeu şi în
Ziua de Apoi, care nu interzic ceea ce Dumnezeu şi trimisul Său au interzis,
împotriva acelora dintre oamenii Cărţii care nu mărturisesc credinţa adevărată.
Luptaţi-vă împotriva lor până când vor da tributul din mâinile lor şi se vor
supune.
30. Evreii spun “Esra este fiul lui Dumnezeu” şi creştinii
spun “Messia este fiul lui Dumnezeu!” Acestea sunt cuvintele din gurile lor,
ele se aseamănă cu cele ale necredincioşilor de altădată. Să-i bată Dumnezeu!
[…]
31. Ei şi-au luat drept stăpâni mai mult pe rabinii şi pe
călugării lor decât pe Dumnezeu şi pe Messia, fiul Mariei; şi totuşi lor li s-a
poruncit să venereze un singur Dumnezeu; nu este Dumnezeu afară de El. Departe
de gloria lui (să fie) divinităţile idolatrilor!
32. Ei voiesc să stingă lumina lui Dumnezeu cu gurile lor;
însă Dumnezeu nu voieşte nimic altceva decât să împlinească lumina Sa, în
pofida infidelilor.
33. El este cel care a trimis pe trimisul Său cu îndrumarea
şi cu legea adevărată, ca să o ridice deasupra tuturor celorlalte, în pofida
idolatrilor.
34. O, dreptcredincioşilor, mulţi dintre rabini şi călugări
mănâncă averea oamenilor degeaba, şi-i amăgesc de la drumul lui Dumnezeu. Iar
celor care strâng aur şi argint şi nu-l dau pentru drumul lui Dumnezeu, acelora
vesteşte-le o pedeapsă dureroasă.
35. In ziua când focul Gheenei va fi aprins deasupra
capetelor lor, vor fi înfieraţi cu acest aur şi argint pe frunţile, pe laturile
şi pe spatele lor, şi li se va spune: “Iată ce aţi agonisit pentru voi înşivă.
Gustaţi ceea ce aţi strâns.” […]
69. Dumnezeu a îngăduit focul Gheenei pentru cei făţarnici
şi pentru cele făţarnice; în veci vor petrece acolo. Aceasta le este soarta
destinată. Dumnezeu i-a blestemat şi pentru ei este pedeapsa veşnică. […]
73. Dumnezeu a promis dreptcredincioşilor, bărbaţi şi
femei, grădinile unde curg râuri; acolo vor petrece pe vecie, vor avea lăcaşuri
minunate în grădinile Edenului şi graţia nesfârşită a lui Dumnezeu. Aceasta
este o bucurie fără seamăn.
74. O, profetule, luptă împotriva ipocriţilor şi
necredincioşilor şi fii fără cruţare cu ei. Iadul le va fi lăcaş.
Istoria lumii in texte. Coord. B. Murgescu,
Bucureşti: Ed. Teora, 1999, 131-132.
Cronica lui Tabari (838-923)
Despre bătălia de la Badr
”Profetul îşi stimula întotdeauna soldaţii. Un om din
Ancâr, numit Omair, fiul lui Hammâm, avea în mână câteva curmale, pe care le
mânca sub privirea Profetului. Acesta, îmboldindu-i pe soldaţi zise: “Nu vă
trebuie, pentru a ajunge în Paradis, decât să găsiţi martiriul.” Omair, auzind
vorbele acestea, zvârli curmalele spunând: “Dacă este aşa, sunt sătul de
curmale până când intru în paradis.” Îşi scoase sabia, se aruncă în rândurile
duşmanilor, lovi şi omorî mai mulţi dintre aceştia şi fu, la rândul său, ucis.”
Despre omorârea lui Ka’ab, fiul lui
Aschraf
”În aceeaşi zi de întâi a lunii rabî’a Profetul trimise pe
cineva să-l omoare pe Ka’ab, fiul lui Aschraf, din partea căruia suportase mai
multe injurii […] într-o zi, pe când se afla în mijlocul însoţitorilor săi şi
se vorbea de Ka’ab, fiul lui Aschraf, Profetul se plânse de acesta şi spuse:
“Cine-şi va da viaţa lui Dumnezeu şi-l va omorî pe omul acesta?” Unul din
Ancâr, numit Mohamed, fiul lui Maslama, spus: “Eu mă voi duce şi-l voi ucide,
o, apostol al lui Dumnezeu!” Profetul îi mulţumi cu vioiciune.
Mijea de ziuă atunci când intrară în oraş. Îl găsiră pe
Profet ocupat cu rugăciunea şi-i dădură seamă de ceea ce tocmai înfăptuiseră.
Profetul a fost foarte fericit, îi aduse mulţumiri lui Dumnezeu şi le mulţumi.”
Despre bătălia de la O’hod
”După aceea Profetul le spune însoţitorilor săi: “Veniţi,
sunt deasupra noastră.” El vru să urce muntele, dar greutatea celor două
puternice cuirase îl împiedica să meargă. Exista acolo, pe munte, o piatră pe
care voia să se aşeze. Tal’ha, fiul lui Abdallah, îl ajută punând picioarele
Profetului pe ceafa sa şi ridicându-l astfel până la piatră, pe care acesta se
aşeză. Profetul îi zise: “Tocmai te-ai făcut demn de paradis.” Abu Sofyân,
zărindu-l, îi strigă:” Zi pentru zi!” adică: aţi avut victoria la Bedr, noi la
O’hod. Profetul îi replică: “Nu-i acelaşi lucru. Morţii voştri sunt în infern,
iar ai noştri în paradis […]” Dumnezeu trimise din cer nişte îngeri pentru a umple
de groază inimile necredincioşilor. Cu excepţia zilei de la Bedr, îngerii n-au
luptat niciodată.”
Jean Flori, Război sfânt, jihad, cruciadă. Chişinău:
Cartier,2003, 264-266.
Întoarcerea lui Muhammad la Mecca (Ibn Ishaq).
”Trimisul poruncise pregătiri pentru o incursiune în scop de prădare, iar Abu Bakr tocmai venise să-şi vadă fata (care era şi soţia lui Muhammad) Aisha în timp ce ea îi muta unele din lucrurile Apostolului. El a întrebat-o dacă Trimisul îi poruncise să pregătească totul, iar ea i-a confirmat zicându-i că ar face bine să procedeze şi el la fel. Totuşi, ea i-a spus că nu ştie unde merg trupele. Mai târziu Muhammad i-a informat pe oameni că el era în drum spre Mecca şi le-a ordonat să înceapă şi ei pregătirile. El a spus: „O, Doamne, ia-le urechile şi ochii qurayshiţilor astfel încât să-i luăm prin surprindere pe pământul lor,” iar oamenii s-au pregătit de noua incursiune. […]
După ce mulţimea s-a potolit, Trimisul Domnului a intrat în
Mecca şi s-a dus direct la altar, pe care l-a înconjurat de şapte ori călare pe
cămila sa, atingând Piatra Neagră cu toiagul pe care-l avea în mână. După ce a
făcut acest lucru, el i-a poruncit lui Uthman ibn Talha să-i înmâneze cheile de
la Kaaba şi, după ce a deschis uşa, a intrat. […] Profetul a intrat în Mecca în
ziua biruinţei şi a găsit acolo 360 de idoli pe care Iblis (sau Satana) îi
întărise cu plumb. Trimisul Domnului s-a dus lângă ei, aţintindu-i cu toiagul,
a spus: „Adevărul a ieşit la lumină, iar neadevărul s-a sfârşit” (Coranul
17:81). Apoi a arătat cu toiagul înspre ei şi idolii au căzut unul peste altul
şi s-au sfărâmat. […]
Pentru a-şi hotărî atitudinea faţă de islam, arabii aşteptau
să vadă ce s-a întâmplat cu neamul qurayshiţilor şi cu Apostolul. Pentru că
qurayshiţii erau conducătorii şi călăuzitorii oamenilor, poporul sfântului
templu (din Mecca) şi adevăratul neam al lui Ismael, fiu al lui Avraam; iar
arabii cei puternici nu contestau asta. Qurayshiţii erau cei care declaraseră
război Trimisului şi i se împotriviseră lui. Când Mecca a fost ocupată, iar
qurayshiţii deveniseră supuşii lui, şi el îi îngenunchease în faţa islamului,
iar arabii au ştiut că nu pot lupta împotriva Trimisului şi nici nu pot să-i
arate duşmănie, ei au intrat în religia Domnului „în grămezi,” după cum spune
Domnul, venind către el din toate direcţiile […]”
apud F.E. Peters, Mahomed şi originile Islamului,
p. 226.
Moartea Profetului şi disputa dintre Omar şi Abu Bakr (Ibn Ishaq)
”După cele povestite de
Al-Zuhri lui Sa’id ibn al-Musayyib din neamul Abu Hurayra aflăm că:
Atunci când Porfetul a murit, Umar a mers la moschee şi a
spus: „Unii dintre necredincioşi vor spune că Profetul a murit, dar, în numele
lui Dumnezeu, el s-a dus să-L întâlnească pe Atotputernicul aşa cum s-a ascuns
vederii (în muntele Sinai) celor din neamul său timp de 40 de zile. În numele
lui Dumnezeu, Profetul se va întoarce printre noi aşa cum Moise s-a reîntors şi
va tăia mâinile şi picioarele acelora care au spus că el ar fi murit.” Când Abu
Bakr a auzit ce se întâmplase, a venit la uşa moscheii în timp ce Umar vorbea
astfel celor adunaţi acolo. Nu s-a oprit să-l asculte, ci a mers drept în
iatacul Aishei, unde se afla Profetul, care zăcea acoperit cu o mantie
yemenită. Văzându-l i-a dezvelit faţa, l-a sărutat spunându-i: „eşti mai drag
inimii mele decât îmi sunt mama şi tata. Ai gustat din moartea pe care Domnul a
trimis-o, dar o a doua moarte nu te va mai lua.”
Apoi a întins la loc mantia peste faţa Profetului şi a
ieşit. Pentru că Umar le vorbea în continuare celor din moschee, Abu Bakr i-a
spus: „Încet, Umar, nu mai vorbi.” Dar Umar nu ia dat ascultare şi a continuat
să vorbească, iar când Abu-Bakr a văzut că nu vrea să se oprească, s-a dus
lângă el şi a început să le vorbească oamenilor. Aceştia l-au lăsat pe Umar şi
s-au strâns în jurul lui să-l asculte. Mulţumindu-i Domnului mai întâi, Abu
Bakr le-a vorbit astfel celor din jurul lui: „Voi, oameni, dacă îl veneraţi pe
Mahomed, atunci trebuie să aflaţi că Mahomed a murit; trebuie să-l veneraţi pe
Domnul, căci doar el este nemuritor şi etern.” Apoi a recitat următorul verset:
„Mahomed nu e altceva decât un Apostol, la fel cum au fost ceilalţi Apostoli
înaintea lui. Dacă el ar muri sau dacă ar fi ucis, v-aţi întoarce faţa de la
el? Cel care cred în moartea lui păcătuieşte în ochii Domnului şi Domnul îi va
răsplăti pe cei care sunt credincioşi” (Coranul (3:144). În numele Domnului,
nimeni dintre cei de acolo nu ştia despre acel verset până când Abu Bakr nu l-a
recitat în acea zi. Oamenii au început să repete îndată ce l-au auzit.
Umar spuse: „In Numele Domnului, când l-am auzit pe Abu Bakr spunând aceste
versuri, mi-a fugit pământul de sub picioare şi am căzut la pământ, dându-mi seama
că, într-adevăr Profetul murise.”
apud F. E. Peters,Mahomed şi originile Islamului,244-245.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu