duminică, 24 noiembrie 2013

Atentie! Furia ne face mai lacomi




Daca, pana in prezent, furia era pentru psihologi un sentiment prin definitie negativ, noi studii sustin faptul ca furia aduce dupa sine unele avantaje pentru psihicul uman, eliberarea emotiilor negative fiind unul dintre acestea. Ultimele descoperiri in domeniu avertizeaza, totusi, ca accesele de furie sunt imediat urmate de cresterea incontrolabila a dorintelor, alaturi de accentuarea gandirii de tip exclusiv-materialist.
Studiul in cauza, publicat in jurnalul stiintific "Association for Psychological Science", sustine ca daca se prezinta un obiect oarecare unui subiect aflat intr-o stare de furie si neliniste, omul va ajunge foarte repede sa isi doreasca obiectul respectiv. Pentru a confirma aceasta teorie, cercetatorii Universitatii din Uthrecht, Olanda, condusi de catre profesorul Henk Arts, au efectuat un experiment pe voluntari.

Fiecare participant a privit pe ecranul computerului o succesiune de obiecte variate de la covoare la stilouri si automobile. Ce nu stiau voluntarii era faptul ca, la fiecare trecere a obiectului respectiv, pe ecran aparea, pentru cateva milisecunde, un flash care reprezenta o fizionomie neutra, una vesela, una infricosata sau una furioasa. Scopul derularii imaginilor subliminale receptate in subconsitent fara ca subiectul sa realizeze acest fenomen, era acela de a stabili o legatura intre tipul de emotie prezentat si obiectul care zabovea mai apoi pe ecran pana la un minut.

In faza imediat urmatoare a experimentului, subiectii au trebuit sa stranga in palma un flexor, cel care strangea cel mai tare, urmand sa primeasca obiectul. "Oamenii depuneau un efort mai mare pentru obtinerea obiectelor asociate cu flash-urile care prezentau fizionomii agresive. Asta pare cumva logic, daca luam in vedere importanta motivatiei in evolutia umana. Spre exemplu, intr-o situatie istorica oarecare in care o societate a suferit de lipsa hranei si foamete, persoanele agresive si posesive au avut mai multe sanse de supravietuire.
Foarte interesant este faptul ca participantii la studiul nostru habar nu aveau ca dorintele lor erau strict legate de starile subconstiente de furie si de frustrari. Daca-i intrebam de ce aleg un obiect, ne raspundeau absent, pentru ca le place si atat, nefiind in stare sa isi argumenteze alegerile. Asta demonstreaza inca o data cat de putin stim despre propriile noastre motivatii si cat de usor putem fi spalati pe creier de reclamele T.V.", declara profesorul Henk Aarts.

Sursa: ScienceDaily

Niciun comentariu: