miercuri, 18 septembrie 2013
VIATA PARINTELUI CLEOPA
NEVOINTA DUHOVNICEASCA
Rugaciunea
Parintele Cleopa, cand era mic, se ruga foarte mult cu rugaciuni din carti, pe care le stia pe de rost si le spunea mereu. În anii tineretii iubea cel mai mult citirea Psaltirii pe care o repeta zilnic. De asemeni, stia pe de rost Acatistul Mantuitorului, Acatistul Bunei Vestiri, Canonul de pocainta catre Mantuitorul si Paraclisul Maicii Domnului, pe care le rostea zilnic. Totodata, facea pana la 300-400 de metanii si inchinaciuni in fiecare zi.
De asemenea, se silea sa deprinda si rugaciunea inimii pe care o practica ziua si noaptea, cand avea mai multa liniste. Fratii sai, Vasile si Gherasim, deja deprinsesera aceasta rugaciune de taina, fiind mult mai sporiti in lucrarea ei.
Ca egumen si apoi ca staret al Manastirii Sihastria, Arhimandritul Cleopa Ilie, fiind foarte ocupat in timpul zilei, se ruga mai mult noaptea. Dupa ce dormea doua ore pana la Utrenie si alte doua ore dupa Utrenie, timp de trei ore, pana dimineata, isi facea toata randuiala pentru o zi. Însa cel mai mult a sporit in sfanta rugaciune in timpul celor zece ani de nevointa in munti, rugandu-se lui Dumnezeu ziua si noaptea.
De multe ori povestea Parintele Cleopa ucenicilor sai despre rugaciunea cea curata a inimii, vorbind ca din partea altcuiva, care se nevoia in pustie: ''M-am intalnit cu cineva care se chinuia cu foamea, cu setea, cu frigul, cu golatatea in padure si mi-a spus ca a innoptat odata la un credincios. Fiind seara spre Duminica, si-a facut randu-iala de rugaciune. La casa vecina era o nunta cu muzica.
Pustnicul, fiind la rugaciune, avea in fata o icoana a Maicii Domnului. Stand el si cugetand, se gandea la cuvantul Sfantului Ioan Scararul, care zice: ''Unele cantari mirenesti, ii pot ridica pe cei sporiti la cele mai inalte contemplatii''.
Deci, auzind muzica de la nunta, si-a zis in sine: ''Daca oamenii acestia stiu sa cante asa de frumos, dar ingerii care lauda pe Maica Domnului, cum canta ei in ceruri?'' Din aceasta simtire, i s-a pogorat mintea in inima si a stat in aceasta rugaciune peste doua ore, simtind multa dulceata si caldura. Lacrimile ii curgeau continuu, inima i s-a infierbantat, si-L simtea pe Hristos cum vorbea cu sufletul lui. Atata mireasma a Duhului Sfant i-a venit atunci si atata caldura duhovniceasca a simtit, incat isi zicea: ''Doamne, vreau sa mor in clipa aceasta!''
Dupa doua ore, i-a iesit mintea din inima si a ramas cu o mahnire dulce, o bucurie, o mangaiere si o caldura duhovniceasca deosebita si timp de o luna de zile, pe cerul inimii lui nu s-a mai ridicat ceva din lumea aceasta. Caci lacrimile izvorate in timpul acestei rugaciuni, fiind de la Duhul Sfant, spala orice intinaciune, orice imaginatie pacatoasa si ramane sufletul curat''.
Mai spunea Parintele Cleopa si acestea despre ruga-ciune:
''Cand se pogoara mintea in inima, atunci inima se deschide si iar se inchide. Adica inima inghite pe Iisus si Iisus inghite inima noastra. În clipa aceea Mirele Hristos Se intalneste cu mireasa, adica cu sufletul nostru!''
Daca ii cerea cineva Parintelui Cleopa cuvant de folos pentru rugaciunea inimii, vorbea ca despre altcine-va, ca sa nu stie nimeni lucrarea lui. De aceea ucenicii sai din Manastirea Sihastria nu stiau cum si cat se ruga si la ce masura ajunsese cu sfanta rugaciune. Însa darul lacrimilor nu l-a parasit pana ce s-a mutat la cele ceresti.
Parintele Cleopa, avand darul rugaciunii, se ruga pentru toti cei ce-i cereau ajutor. Daca cineva se chinuia in ceasul mortii si parintele era chemat sa citeasca rugaciunea de dare a sufletului, intotdeauna muribundul isi dadea sufletul cu pace in mainile Domnului, chiar in timp ce se citeau molitfele.
Prin multa rugaciune si post indelungat, Parintele Cleopa dobandise darul rabdarii, al ascultarii, al intelep-ciunii, al frumoasei grairi si al memoriei luminate, prin care uimea pe multi.
În ultimii douazeci de ani, Parintele Cleopa se ruga foarte mult, pana la 14-15 ore pe zi, si avea momente de taina, cand nu voia sa vorbeasca cu nimeni, nici chiar cu ucenicul sau de chilie. Avea si locuri de taina pentru rugaciune. Cand era mai in putere, se ruga in padure sau pe munte. În anii de batranete se ruga mai mult in chilie, singur. Alt loc preferat era stupina manastirii, unde avea o mica chilie si unde isi pastra cartile si manuscrisele.
Rugaciunea sa cea mai puternica era insa cea de noapte, stand singur in chilia sa sau in marginea padurii, caci iubea foarte mult natura, oile si toata zidirea lui Dumnezeu. De altfel, fiecare fraza, fiecare cuvant rostit de sfintia sa era o rugaciune si o binecuvantare pentru cel care ii cerea ajutorul. Însa viata sa de rugaciune ramane pentru noi toti o taina necunoscuta a sufletului sau.
Postul
Deprins din copilarie cu postul, cu rugaciunea si cu ascultarea, Parintele Cleopa era de mic pregatit sufleteste pentru o nevointa monahala deosebita.
În casa parintilor sai se practicau in mod deosebit postul si rugaciunea. Caci nu se intampla niciodata sa manance vreunul din copii mancare de dulce in zilele de post. De asemeni, cand erau mai mari si pasteau oile in preajma Schitului Cozancea, nici unul din cei trei frati nu manca de dulce lunea, miercurea si vinerea, fiind incredintati ca, daca ar indrazni sa faca una ca aceasta, Domnul i-ar pedepsi. De obicei, la inceputul Postului Mare, tineau trei zile de post dupa randuiala.
La Sihastria, toti fratii si parintii posteau complet primele trei zile din Postul Mare, dupa tipic. Apoi, a doua masa o primeau vineri seara. În celelalte zile ale postului, mancau o data in zi, fara ulei, afara de sambata si Duminica. În ultima saptamana a Postului Mare, primeau o masa pe zi spre seara, iar din Joia Mare pana la Sfintele Pasti tineau post deplin.
Cel mai mare postitor in Schitul Sihastria a fost egumenul Ioanichie Moroi, care postea de luni pana sambata, multumindu-se doar cu Sfanta Împartasanie si cu prescura ce se cuvenea preotului.
Imitand pe staretul sau, Arhimandritul Cleopa nu manca nimic in prima saptamana a Postului Mare, de luni pana sambata. În celelalte saptamani manca o data in zi, seara, fara ulei. Iar in ultima saptamana a Postului Pastelui, manca o data in zi de luni pana in Joia Mare si apoi nu mai gusta nimic pana la Sfanta Înviere.
Aceasta randuiala de masa a respectat-o in tot timpul vietii sale. Dar celor care erau batrani, bolnavi, ca si fratilor tineri, le ingaduia sa manance de doua ori in zi, martea, joia, sambata si Duminica si in celelalte zile o masa pe zi la orele trei dupa amiaza. Celor care nu puteau respecta aceasta randuiala, li se ingaduia, cu binecuvan-tare, sa manance si de doua ori pe zi.
Uneori Parintele Cleopa se retragea in padure la bordeiul sau, in tacere si rugaciune pentru o zi sau doua. De asemeni, in perioada postului, vorbea foarte putin si se ruga in taina lui Dumnezeu, de cele mai multe ori cu lacrimi. Însa despre aceasta nevointa nu ne vorbea aproape nimic.
Cand era in pustie, manca numai un cartof pe zi si alte buruieni pe care le mai gasea. Spunea ucenicilor sai ca la un lasat de sec spre Postul Nasterii Domnului, a avut doi cartofi si o sfecla si i s-a parut ca are mancare ca la un praznic.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu