Cei care au trăit deja sfârşitul
lumii, şi în Germania nazistă, şi în Uniunea Sovietică, şi-au amintit: acolo,
lângă moarte, omul fie se întoarce la animal, fie se ridică prin dragoste.
Helena şi Franz
Ştiţi ce înseamnă Auschwitz,
cunoaşteţi anatomia urii pe care o cuprinde acest cuvânt care ar putea ţine loc
de sinonim morţii în toate dicţionarele lumii. Rândurile care urmează nu sunt
un omagiu patetic adus credinţei că iubirea poate totul, fiindcă nu poate. Rândurile
care urmează spun o poveste de dragoste. Faceţi cunoştinţă cu Helena Citronova(foto).
Această femeie fusese aleasă să moară devreme, dar a murit târziu, în 2005,
bătrână, dar încă foarte frumoasă. A ajuns până la urmă în Ţara
Făgăduinţei.
Diavolul sau poate un înger
Inima unei femei este un cufăr de
secrete, scriu scenariştii peliculelor romantice, şi poate că au dreptate. Şi
iat-o pe Helena Citronova, bătrână, dar încă foarte frumoasă, împăcată cu viaţa
şi cu moartea, cum îşi deschide inima. Laurence Rees, jurnalistul BBC care şi-a
dedicat deceniile sale memoriei altora, a ascultat, a notat şi a înţeles:
iubirea s-a strecurat, diavolul ştie cum, sau poate doar un înger al lui
Dumnezeu ştie cum, şi la Auschwitz.
Mai exact: trenul Helenei Citronova,
evreică din Slovacia, a oprit în gara Iadului în martie 1942. Mai făceau
oamenii dragoste în martie, în război? Helena Citronova îi explică limpede lui
Laurence Rees ce a fost viaţa ei la început la Auschwitz: „o istorie a
foamei şi a abuzului”.
O zi în „Canada”
Exista chiar şi acolo o zonă mai
liberă, o speranţă de viaţă – sectorul acela se numea „Canada”. Cine ajungea în
„Canada” muncea mai puţin (tria bunurile noilor sosiţi) şi mânca mai bine.
Femeilor care lucrau în „Canada” li se permitea să îşi păstreze hainele şi – un
lux între acele orori – nu erau rase pe cap. O altă evreică din Slovacia i-a
oferit Helenei Citronova rochia cu dungi a unei prizoniere care tocmai murise,
o femeie care lucrase în „Canada”. Viaţa Helenei Citronova ca „intrusă” în „Canada”
n-a durat decât o zi. A fost prinsă şi ameninţată că va fi trimisă la un
detaşament disciplinar, la muncă. Numai că ziua aceea era chiar ziua de naştere
a unui SS-ist, Herr Franz Wunsch. Helena Citronova a fost aleasă să îi cânte
ceva, fiindcă ştia limba germană. Iată: „Colegele m-au silit să cânt. Aşa că am
cântat pentru Wunsch, cu capul plecat – nu puteam să mă uit la uniforma sa.
Plângeam când cântam şi, pe neaşteptate, când am terminat de cântat l-am auzit
spunând «Bitte». Pe un ton scăzut, mi-a cerut să cânt din nou... Iar fetele
mi-au spus: «Cântă, cântă – poate-ţi va permite să rămâi aici!». Aşa că am
cântat din nou, un cântec în limba germană pe care îl învăţasem la şcoală.
Atunci m-a remarcat, atunci s-a îndrăgostit de mine”.
Acolo era mai mult
Franz Wunsch a salvat-o de
detaşamentul disciplinar, şi tot el a început să facă toate acele gesturi pe
care le fac bărbaţii îndrăgostiţi. I-a trimis cutii cu prăjituri, i-a scris pe
bileţele pe care scria ca un tăntălău, ca un nebun: „M-am îndrăgostit de tine”.
Helena Citronova: „Mă simţeam îngrozitor, mă gândeam că mai bine ar fi să mor
decât să am o relaţie cu un SS-ist”.
Tinerii din ziua de azi nu ştiu cum
era. Înfruntă şi ei pericolele lor, nu spunem că nu le înfruntă, globalizarea
îi duce în toate părţile pământului, aşază, nu de puţine ori, continente şi
oceane între ei. Dar ca un SS-ist să se îndrăgostească de o evreică – aşa ceva
era peste poate! Şi câte nu a făcut Franz Wunsch, aşa SS-ist, aşa îndrăgostit
cum era! Când sora Helenei, Rozinca, a ajuns şi ea la Auschwitz, Wunsch a
intrat în crematoriu după ea. Copiii Rozincăi nu au putut fi salvaţi, dar
oricum, ea, sora Helenei, a trăit – salvată de un SS-ist. „Pe măsură ce trecea
timpul, începusem într-adevăr să-l iubesc. Îşi riscase viaţa pentru mine de mai
multe ori”, povesteşte Helena Citronova. Şi dacă vă gândiţi că această dragoste
s-a întrupat, vă înşelaţi. Au fost doar priviri pe furiş, vorbe aruncate,
riscante bileţele de amor, cum sunt, adesea, în iubirile care nu se împlinesc.
Numai că acolo era mai mult, acolo era Auschwitz. Când s-a aflat de
sentimentele lor, şi Helena şi Franz au negat totul. Ea ar fi urmat să moară,
el şi-ar fi pierdut cariera, sau poate mai mult, poate totul. Totuşi, chiar şi
aşa, strict supravegheat, Wunsch a continuat să le protejeze pe Helena şi
Rozinca până când Auschwitz-ul s-a terminat.
Cuvintele de la sfârşitul
războaielor
Ar fi frumos să scriu acum că au
trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi, dar nu au trăit fericiţi până la
adânci bătrâneţi. Iubirea dintre Franz Wunsch şi Helena Citronova nu a
supravieţuit Auschwitz-ului. Când lagărul a fost eliberat, Franz a făcut
ultimul gest – le-a oferit surorilor perechi de ghete pentru marşul ce avea să
vină. I-a spus Helenei că va fi trimis pe front, şi i-a lăsat adresa mamei sale
din Viena. Cunoaşteţi foile acelea de hârtie de la sfârşitul războaielor. Dar
Helena Citronova nu s-a dus niciodată la Viena. A rupt acea hârtie, chiar dacă
i-a spus lui Laurence Rees – şi trecuseră decenii de atunci, şi inima femeii e
un cufăr de secrete – că l-a iubit pe Franz Wunsch.
Janos şi Fritz
Era ianuarie 2009 când Janos
Gottlieb, octogenar, savant evreu, maghiar, dar mai ales român, ne-a primit în
casa şi în amitirile sale. Era frig şi era dimineaţă la Iaşi. Două ierni mai
târziu, Janos Gottlieb nu mai este pe acest pământ. Amintirile sale au rămas.
Aşa ceva nu se poate uita. Janos Gottlieb a supravieţuit în trei lagăre
naziste, şi-a ajutat tatăl să se spânzure, i-a făcut ştreang din curea, fiindcă
bătrânul nu mai putea traversa acel deşert de deznădejde şi de umilinţă.
La Melk, Janos Gottlieb – avea 15
ani, la naiba!, voia să trăiască! – a fost exploatat sexual de un deţinut
german care acum păzea evrei. Din prima seară în care a ajuns în acel lagăr,
Fritz Grune, căci acesta îi e numele, l-a obligat să îi facă sex oral. „Mi-a
spus că el era de mulţi ani acolo, fără femei, m-a pus să-l mângâi pe organele
genitale şi...”.
Cel iubit de Dumnezeu
Janos Gottlieb l-a văzut pe Fritz
lovind până la moarte, spânzurând, râzând de cei spânzuraţi. Era o brută
perfectă.
Janos Gottlieb nu a povestit, timp
de şase decenii nimănui, nici celor mai apropiaţi, ce s-a întâmplat la Melk. A
acceptat să îşi scrie memoriile şi să vorbească presei dezgustat de negarea
Holocaustului care îşi înmulţea adepţii şi în România. Janos Gottlieb a fost un
om care a supravieţuit, în genunchi, dar a supravieţuit, care de atunci a trăit
frumos şi a murit demn.
În loc de concluzie, păstrez această
posibilă traducere a numelui său: „cel iubit de Dumnezeu”.
Femeile sovietice
Am mai scris în revista aceasta
despre Radu Mărculescu. A murit în 2011, an blestemat, după ce trăise aproape
un secol, cel mai negru secol din istoria recentă. În memoriile lui Radu
Mărculescu (Pătimiri şi iluminări din captivitatea sovietică) şi-au
făcut loc mai multe povestiri ale militarilor români care au cunoscut Gulagul
sovietic. Cea a sublocotenentului de artilerie Mitică Grama ar putea sta la
baza unui scurtmetraj încărcat de oroare, de umor, dar şi de un anumit geniu.
Locul: un sat de lângă lagărul Oranki, în care prizonierii formau brigăzi de
cosaşi şi contribuiau din plin la bunăstarea colhozului local. Satul era,
demografic, distrus: 80% - femei, în rest – bătrâni, invalizi şi copii. Femeia
sovietică îndura multe, dar avea şi ea limitele ei. Reţineţi acest adevăr
istoric: femeia sovietică a exploatat sexual cosaşul român!
Din aceste violuri atipice au apărut
sarcini şi conflicte ireconciliabile între gravidele care purtau fructul,
iubirii să spunem, cu acelaşi prizonier.
Politrucii fug de ruşinea damelor
O asemenea situaţie a ajuns sus, la
autorităţi mari, îndrituite să rezolve. Atenţie, regizori români din noul val!
În sala de solemnităţi a colhozului s-a ţinut o şedinţă de înfierare a femeii
sovietice. Politrucii veniţi de la centru le-au ocărât că în timp ce bărbaţii
lor sângerează până la moarte pentru patrie (ştiţi cum sângerează eroii
sovietici), ele ce fac? Unde e demnitatea morală a femeilor sovietice? Femeia
sovietică însă nu de demnitate, nu de lecţii de etică socialistă avea ea
nevoie. Şi iată acest urlet uman, animalic, spuneţi-i cum vreţi: „Vrem bărbaţi,
nu demnitate!”. Iată, mai departe: „Faceţi-ne voi ce trebuie!”. Sau: „Daţi-ne
soţii noştri înapoi, dacă ăştia nu vă plac!”. Apoi, damele şi-au ridicat
fustele de colhoznice şi şi-au arătat ruşinea! Şi pe faţă, şi pe dos – îşi
aminteşte Mitică Grama. Fiind o situaţie la care nici Lenin nu se gândise,
politrucii au dat bir cu fugiţii. Aici articolul se termină, dar nu cade nicio
cortină, nu scrie „sfârşit”, căci nici dragostea şi nici sexul nu cunosc
încheiere, iată, nici măcar la sfârşitul lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu