Comunicarea verbală este cea mai des utilizată în firmă şi îmbracă forma comunicării faţă în faţă sau la telefon.
Prin comunicarea orală este eliminat caracterul formal sau birocratic al comunicării scrise, se stabilesc relaţii directe, personalizate, care creează sentimentul participării şi consultării în muncă, iar informarea este nuanţată şi persuasivă, asigură flexibilitatea exprimării şi oferă posibilitatea unui feed-back rapid. De asemenea, apreciem că prezintă costuri mai reduse cu circa 50% faţă de comunicarea scrisă.
Este bine să reţii şi dezavantajele comunicării verbale:
- necesitatea prezenţei emiţătorului şi receptorului;
- nu întotdeauna informaţia orală constituie o probă juridică,
- alterările sunt frecvente mai ales atunci când se comunică ascendent şi descendent, iar firma este organizată pe numeroase nivele ierarhice.
Atenţie la perturbaţiile care apar în comunicarea orală! Ele sunt datorate unor factori diverşi:
- incapacitatea managerului sau angajatului de a comunica integral informaţiile necesare şi de a le transmite într-o formă organizată;
- incapacitatea receptorului de a înţelege corect mesajul;
- mediul care asigură comunicarea verbală este dominat de surse de zgomot.
Reuşita comunicării verbale este direct dependentă de scopul acesteia. Pentru a preciza ceea ce ne dorim, e bine să ştim:
- care este rezultatul dorit sau efectul urmărit;
- ce informaţii trebuie comunicate pentru a obţine rezultatul dorit.
Ca să obţii eficienţă în comunicarea verbală adaptează-te la capacitatea de înţelegere a interlocutorului, fii operativ şi sistematizează transmiterea informaţiilor. De asemenea, este bine să foloseşti o pronunţie clară, un vocabular adecvat, o sintaxă corectă, un stil fluent şi, dacă este posibil, o comunicare expresivă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu