marți, 1 septembrie 2009

Glosar religios - M, P

· Madona: reprezinta transcriptia italiana a expresiei latine Mea Domina (Sf.Maria).

· Maria: singurul copil a lui Ana si Ioachim. Pe locul casei parintesti din Ierusalim s-a construit biserica Sf.Ana (in partea de nord a vechii cetati, nu departe de Poarta Stefan). Pe locul unei alte case a lui Ana si Ioachim (in Nazareth) este construita biserica Buna Vestire (casa in care Mariei i s-ar fi infatisat Arhanghelul Gabriel, anuntând ca va naste un prunc). De la Nazareth, Maria ar fi facut o vizita verisoarei Elisabeta (mama lui Ioan Botezatorul) in satul Ein-Kerem (cca 160 km de Nazareth). Biserica Visitatio Mariae din Ein-Kerem aminteste de acest eveniment. Maria a venit pe lume, la o lunga perioada dupa casatoria parintilor. Tatal a fost preot sau slujbas al preotilor Templului din Ierusalim. Mama apartinuse unei familii de negustori din Betlehem (sau Sephoris ?). A fost educata sever, in spiritul traditiei mozaice. Potrivit acestei religii, o fata avea deja dreptul sa se marite, dupa ce fizic era implinita (deobicei in jur de 12-13 ani). Nu se cunosc amanuntele felului cum Maria a ramas insarcinata (in orice caz nu in mod nenatural). S-a casatorit cu Iosif (barbat cu mult mai in vârsta), la cererea Sanhedrinului, aducând pe lume pe Isus, când inca nu implinise 14 ani. A murit probabil dupa decesul imparatului Caligula (41 d.C.), oricum, inainte de data indicata in Evanghelia lui Matei (anul 50 d.C.). Traditia spune ca ar fi decedat la Ierusalim, la 63 ani, pe locul unde se gaseste in prezent biserica Dormitio Sanctae Mariae (Adormirea Maicii Domnului) pe Dealul Sion, lânga cladirea care adaposteste la parter cenotaful regelui David iar la etaj Coenaculum (sala unde ar fi avut loc Cina cea de taina). Nu se stie exact locul unde Maria este ingropata. Exista 2 morminte: unul lânga orasul Efes din Turcia vestica (capela Panaja Kapoulu), al doilea in Ierusalim (biserica subterana Sf.Maria, sapata in stânca, lânga gradina Gethsemane, la poalele Dealului Maslinilor). Unii afirma ca, in afara de Isus, Maria n-ar fi avut alti copii, datorita diferentei mari de varsta intre ea si Iosif. Ceilalti frati ai lui Isus mentionati in Evanghelii ar fi fost copiii lui Iosif din prima casatorie. Biserica crestina sustine ca Maria ar fi ramas fecioara pana la moarte. La Conciliul Ecumenic din anul 431 din Efes (Turcia) Mariei i s-a recunoscut calitatea de Mama a fiului lui Dumnezeu (Maica Domnului), eliberata de orice pacat terestru. In anul 1950 biserica a postulat teza Ridicarii la cer si a Sf.Maria. Comemorarea acestui eveniment are loc anual la 15 august (catolici: Ridicarea Mariei la cer, ortodocsi: Adormirea Maicii Domnului). Ana si Ioachim ar fi inmormantati, impreuna cu Maria si cu parintii lui Iosif, in biserica Sf.Maria din Ierusalim. Maria s-ar fi ridicat la ceruri de pe culmea Dealului Maslinilor, in prezenta celor 12 apostoli.

· Mesia (maschiach, messias): miruitul (Vechiul Testament, 3 Moise 21,10).

· Mitropolit (gr. metropolis = capitala): rang clerical in biserica estica, echivalent functiei de arhiepiscop in biserica vestica.

· Pacatul capital: teza bazata pe texte din Vechiul Testament (Psalm 51, Romani 5,12).

· Papa (gr. pappas): tata.

· Paradis: cuvant originar din limba iraniana veche, ce inseamna parc sau gradina zoologica.

· Parohie (gr. paroikia): district.

· Pastele: are la origine sarbatoarea anuala evreiasca Passah (ebr. tranzitie). Initial Passahul a simbolizat pasirea intr-un nou an si purificarea prin jertfe de pacatele anului anterior. Ulterior, evreii au adaugat si comemorarea exodului din robia egipteana (sub conducerea lui Moise). Passahul evreiesc are loc anual la 14 Nissan (martie-aprilie, la prima luna plina, imediat dupa patrarul de primavara), in orice zi a saptamanii, de luni pana dumineca. Invierea lui Isus ar fi avut loc dumineca. In primii ani, Pastele crestin s-a sarbatorit odata cu Passahul evreiesc. Cand apostolul Petru a ajuns la Roma, Pastele era sarbatorit deja numai dumineca, deoarece Isus inviase intr-o zi de dumineca. In Rasarit insa, biserica a continuat sa praznuiasca Pastele tot odata cu evreii, pana la primul Conciliu Ecumenic din Niceea (anul 325), cand s-a stabilit ca Pastele crestin sa fie sarbatorit numai dumineca. Aceasta dumineca urma sa fie prima dumineca cu luna plina, dupa echinoctiul de primavara. Bisericile crestine de est si vest nu serbeaza totusi simultan Pastele. Despre Inviere, cele 4 evanghelii canonice, ca si alte documente din Noul Testament, relateaza surprinzator de putin.

· Pavel: evreu nascut in orasul Tarsus (sudul Turciei), cu numele de Saulus, intr-o familie instarita. Anul nasterii nu este cunoscut (intre 1-10 d.C). La varsta de cca 14 ani a fost trimis de parinti la Ierusalim spre a studia. Elev al vestitului carturar saduceu Gamaliel, membru influent al Sanhedrinului. In prima faza a vietii, un adept fervent al religiei mozaice si luptator fanatic impotriva asa-zisilor necredinciosi. Nu l-a cunoscut personal pe Isus. Convertit la crestinism, in urma unei viziuni transcedentale la cativa km inainte de Damasc (probabil in anul 32 d.C, deci la cca 2 ani dupa presupusa rastignire a lui Isus). In jurul anului 34 d.C. ajunge la Ierusalim, unde a contactat pe cei trei sefi spirituali ai comunitatii iudeo-crestine: apostolii Petru, Iacob cel Batran si Ioan. Dupa unele ezitari, a fost cooptat in comunitate. A intreprins trei calatorii misionare in bazinul Marii Mediterane (Orientul Apropiat si Europa de sud), devenind principalul propagator al noii religii, careia i-a imprimat proprii accente. A tinut legatura cu cei mai multi dintre cei 12 apostoli, in special cu Petru. A fost arestat la Ierusalim in anul 58 d.C, pentru culpa de a fi introdus in Templul herodian mai multi straini. Procesul impotriva lui Pavel este confuz prezentat. A fost trimis pentru judecata ca cetatean roman in anul 60 d.C. la Roma. Pe locul casei unde a locuit in Roma s-a construit biserica San Paolo alla Regolla. Ar fi fost executat prin decapitare in jurul anilor 64-67 d.C, din dispozitia imparatului Nero (nu a fost crucificat, fiind cetatean roman !). De la diaconul roman Gaius (sec.2-3) ni s-au transmis unele amanunte legendare (neconfirmate istoric) asupra executiei lui Pavel. Executia ar fi avut loc la cateva sute de metri sud de vechiul zid al Romei, in vecinatatea drumului Via Ostiense, pe locul denumit azi Tre Fontane. In clipa caderii capului, acesta ar fi saltat ca o minge de 3 ori pe pamant. Pe acel loc ar fi aparut trei izvoare (de aici denumirea Tre Fontane). Ar fi fost ingropat, la o oarecare distanta de locul executiei, la vest de Via Ostiense. Pe locul unde ar fi fost ingropat, imparatul Constantin cel Mare a construit basilica San Paolo fuori le Mura (Sf.Pavel inafara zidului). Capul lui Pavel, impreuna cu cel al lui Petru, se gasesc intr-o urna sub ciboriumul-altar din basilica San Giovanni in Laterano din Roma. Scrisori autentice ale lui Pavel prezentate in Noul Testament: Romani, Galatieni, Tesalonici (celelalte sunt falsuri).

· Philippus (4 î.C.- 34 d.C.): fiu al regelui Herodes cel Mare si tetrarh al regiunilor nordice ale Palestinei. Frate vitreg cu Herodes Antipas si Archelaus (mai tanar decat acestia). A construit orasul Caesarea Philippi (azi: Paneas-Banjas in Israel) unde Isus i-ar fi predat lui Petru, in mod simbolic, cheia succesorala (Evanghelia lui Matei).

· Pilat din Pont: al cincelea procurator al provinciei romane Iudea (26-37 d.C.). In timpul guvernarii sale a avut loc procesul intentat de Sanhedrin lui Isus. A fost prezentat intentionat favorabil in evanghelii, spre a nu irita puterea romana. In realitate, a fost un personaj dur, lipsit de scrupule, incompetent si lipsit de tact, ceace i-a atras demiterea in anul 37 d.C. Despre soarta sa se cunoaste putin, circuland mai multe zvonuri. Dupa unii s-ar fi sinucis, spre a scapa de mania imparatului Tiberius, pentru faptul ca l-a condamnat la moarte pe Isus. Dupa altii si-ar fi luat viata, de frica noului imparat Caligula (37-41 d.C.). O alta legenda sustine ca trupul sau neinsufletit ar fi fost aruncat la Roma in apele Tibrului.

· Precista: de la cuvantul vechi slavon precista (curata, neprihanita, imaculata): substantivat, se foloseste in locul Maicii Domnului, Fecioarei Maria.

· Prozelit: denumire data initial paganilor convertiti la religia mozaica (in prezent prozelit este considerat cel ce trece de la o credinta la alta).

· Publius Sulpicius Quirinius: Dupa Evanghelia lui Luca, procurator al provinciei romane Siria pe vremea recensamantului populatiei efectuat in anii 6-7 d.C.

Niciun comentariu: