luni, 16 aprilie 2012

Cum îmbunatatim creativitatea angajatilor?


Una dintre căile cele mai sigure de rezolvare a problemelor cu care se confruntă IMM-urile este aceea de a forma echipe care să ofere soluţii bazate pe valorificarea potenţialului creator. Managerii de peste tot acceptă ideea că grupurile, de mărime variabilă, au şanse mai ridicate de soluţionare a problemelor decât indivizii. Zeci de milioane de oameni sunt reuniţi în nenumărate colective care nu au decât un singur scop – inovarea în procesul muncii. În firme, procesul creativ poate fi provocat cu ajutorul unei metode recunoscute pentru rezultatele benefice pe care le-a avut în creşterea gradului de implicare a angajaţilor în rezolvarea unor diverse probleme.

Brainstorming-ul este o metodă de generare a ideilor concepută pornind de la premisa că de cele mai multe ori potenţialul creativ ale angajaţilor nu este pus în valoare de teama, reţinerea oamenilor de a nu părea ridicoli în ochii celorlalţi şi de a fi judecaţi greşit de aceştia. Metoda propusă se bazează pe patru reguli fundamentale creative:

  • Căutarea în voie a ideilor – stimularea imaginaţiei şi a fanteziei, libertate deplină de exprimare şi comunicarea celor mai năstruşnice şi trăznite idei;
  • Amânarea judecăţii ideilor – pentru a nu inhiba producţia de idei, critica ideilor va fi realizată doar în faza finală de evaluare, fiind interzisă emiterea oricăror opinii critice;
  • Cantitate mare de idei – este condiţia de bază pentru a obţine „marea idee” sau soluţia cea mai bună (cu cât mai multe idei cu atât mai bine);
  • Schimbul fertil de idei – membrii grupului creativ pot fi influenţaţi în propriile judecăţi de ideile altora.

În scopul „manipulării” ideilor, îţi propunem câteva întrebări care te pot ajuta să stimulezi producţia de idei a angajaţilor tăi: ce problemă analizăm?, ce se observă?, ce ne determină să realizăm analiza?, cine este afectat de problemă?, cine este implicat?, unde este localizată problema?, unde găsim analogii?, când apare problema?, când s-a lansat problema?, cum se manifestă?, cum putem interveni?, cât costă?, cât timp durează?, de ce adoptăm o anumită soluţie?

Niciun comentariu: