Fotografia iarna are câteva caracteristici. Frigul, zăpada, viscolul, umezeala, variaţiile de temperatura interior/exterior, toate modifică abordarea uzuală a subiectelor şi comportamentul aparaturii.
Cel mai important este să te simţi bine. Este esenţial să fii confortabil când fotografiezi. dacă eşti în faţa subiectului vieţii tale fotografice şi tu te gândeşti la ciorapii uzi, la durerea de ureche, la ce bine este la căldură în cabană cu un ceai în mană... fotografia s-a dus. Este iarnă şi tu fotografiezi peisaje în inima munţilor, sau sporturi de iarnă în plină natură. Trebuie să te îmbraci călduros. Şi uşor în acelaşi timp. Câteva straturi de îmbrăcăminte ajută la menţinerea căldurii şi în acelaşi timp sunt mai uşor de înlăturat atunci când ţi se face prea cald.
Apoi, nu trebuie uitat că o mare parte a căldurii se pierde prin zona capului. O căciula călduroasă ajută. Bocanci. Cel mai bine ar fi să fie călduroşi, dar mai ales impermeabili.
Mănuşi. Aţi încercat vreodată să manipulaţi micile butoane de pe aparatele moderne cu mănuşi de schi? Este o problemă. Cea mai bună modalitate de a rezolva această problemă, este să compui imaginea fără să pui aparatul la ochi, să vezi fotografia mental, apoi să scoţi mănuşile, să fotografiezi şi să pui mănuşile la loc...
Afara este frig, iar pe cutia filmului tău scrie cinic: "a se folosi intre -15°C şi +35°C"... (nu căutaţi inscripţia pe cutii, nu există...). Ideea este că trebuie ştiut cum se comportă pelicula în condiţii extreme. Sunt două mari probleme în combinaţia frig-umezeală-film foto. Pelicula poate deveni casantă la temperaturi foarte joase, aşa că este bine să fii prudent atunci când încarci/descarci filmul din aparat. Nu folosi viteze de expunere foarte scurte (sub 1/500 sec), căci perdeaua se poate mişca mai lent decât timpul indicat. Ai expus filmul? Introdu-l imediat în caseta lui de plastic ca să îl protejezi de umezeala. Nu vrei ca cele mai bune imagini făcute de tine în ultimii 20 de ani să fie distruse de pete, nu-i aşa?
Albul zăpezii poate păcăli cu destulă uşurinţă exponometrul aparatului de fotografiat, care este setat sa expună pentru subiecte "gri 18%". Asta înseamnă că un exponometru folosind ponderea centrală va transforma albul strălucitor al zăpezii intr-un gri murdar. O corecţie de + 0.5-2.0 diafragme este deseori necesară. în aceste cazuri, folosirea unui exponometru care măsoară lumina incidentă ajută. De asemenea este bine să ai o idee despre cum lucrează sistemul de măsurare a luminii folosit de aparatul tău. Unele aparate folosind măsurare de tip matriceal (multi spot) pot da rezultate bune chiar şi în scene cu zăpadă. Utilizarea bracketing-ului se poate dovedi de multe ori foarte folositoare.
Flash. Cum, pe lumina asta, când eu abia pot tine ochii deschişi, ăsta vrea să folosească flash-ul? Mda, un flash ar ajuta la balansarea contrastului crescut în scenele cu soare şi zăpadă. Şi nu trebuie uitat că un flash de pe un aparat compact sau flash-urile incorporate unor SRL-uri de nivel amator nu va fi utilizabil la o distanta mai mare de 2-4 metri (vă amintiţi de flash-urile din tribune în stadioanele în care au loc meciuri în nocturnă...).
La înălţime mare este o idee bună să foloseşti un film cu nuanţe mai calde, de gen Velvia, sau un filtru "warm" (81A) care să încălzească puţin tonurile de albastru. Iar un filtru UV este absolut necesar chiar si cu filmele moderne.
Bateriile. Noul tău aparat cumpărat cu mari sacrificii, ultimul geamăt al tehnicii, marele Nikocanominex, foloseşte baterii. Cu sau fără litiu, bateriile se vor consuma mult mai repede dacă sunt folosite la temperaturi joase. Iar tu fotografiezi capre negre lângă vârful Galetusha la 6 ore de cea mai apropiată cabană unde te aşteaptă rucsacul tău credincios cu toate rezervele. Iar aparatul începe să scrisht-chhhhhhh-bzzzzzzz şi gata. Asta a fost ultima suflare a bateriilor Duragiser. Sau Electrolux. Întotdeauna este bine să ai cel puţin un set de baterii de rezervă la tine. Şi să le ţii la interiorul hainelor, aproape de căldura corpului. Desigur că un aparat total mecanic ajută la evitarea acestor probleme...
Acum că ai fotografiat scenele superbe de iarnă pe care ţi le doreai atât de mult, nu uita de aparatură. Capacul obiectivului trebuie să fie în permanenţă pus pe obiectiv (mai puţin când fotografiezi, desigur...). Iar aparatul însuşi ar trebui să fie ţinut la o temperatură cât mai constantă sau la care variaţiile să fie lente. Deci, la ieşirea din cabană, lăsaţi aparatul în săculeţul lui câteva minute, până se va echilibra temperatura. La fel şi la intrarea în cabană. Puneţi aparatul în rucsac de afară, şi lăsaţi-l la adăpost cel puţin o oră. Amintiţi-vă cum se aburesc ochelarii pe care îi purtaţi atunci când intraţi în cabană. Lentilele, oglinda şi alte suprafeţe metalice ale aparatului vor păţi la fel. Şi nu va fi uşor să le curăţaţi. Apoi, afară, în timpul fotografierii, încercaţi să nu respiraţi direct în vizor sau pe lentile. Gheaţa ce se va forma nu va fi deloc uşor de înlăturat...
De asemenea, întreţinerea periodică a aparaturii este vitală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu