joi, 1 decembrie 2011

Analiza comunicarii în IMM-uri


O privire de ansamblu evidenţiază câteva elemente de bază pe care trebuie să le ai în vedere în analiza comunicării:

  • emiterea mesajului (calităţile emitentului),
  • mesajul (exprimat cu claritate, concizie şi elaborat într-un limbaj operaţional),
  • obiectivul comunicării,
  • mediul în care se produce comunicarea, transmiterea mesajului (suportul utilizat),
  • recepţia (calităţile receptorului).

Emitentul şi receptorul pot fi confruntaţi cu diferite obstacole (psihologice sau organizaţionale), mediul de transmitere poate fi neprielnic, canalul de comunicare ales nu este cel potrivit. Ca manager, te vei îngriji să elimini aceste surse de zgomot pentru ca procesul de comunicare să creeze un climat de cunoaştere şi satisfacere a nevoilor angajaţilor tăi: informarea la locul de muncă, raporturi interpersonale, satisfacerea nevoilor de apartenenţă, etc.

Cea mai simplă modalitate de analiză a comunicării în firma pe care o conduci poate porni de la următoarele întrebări:

    1. Cum îţi informezi angajaţii? Care sunt activităţile obişnuite de comunicare? Probleme specifice?
    2. Cum găsim informaţii pentru angajaţi? Care sunt canalele şi metodele? Cât de frecvent sunt utilizate aceste canale?
    3. Câtă informaţie trece de la angajaţi superiorilor? Cât interes manifestă superiorii? Oferă personalul informaţii?
    4. Cum ajută departamentul de personal la îmbunătăţirea comunicaţiilor în firmă? De ce ajutor este nevoie? Natura ajutorului acordat? Te-a ajutat departamentul de personal la propriile activităţi de comunicare?
    5. Care sunt îmbunătăţirile necesare pentru canalele de comunicaţii disponibile?
    6. Ai alte comentarii referitoare la comunicare? Alte schimbări sau îmbunătăţiri pe care ai dori, special, să le implementezi?

Niciun comentariu: