Primul nasture a apărut în peisajul vestimentar în urmă cu
aproximativ 3.000 de ani; rolul său era însă unul pur decorativ. Unui geniu
rămas necunoscut i-a trecut prin cap să perforeze micul bănuţ şi, în acest fel,
a început o revoluţie vestimentară fără precedent.
Agrafa sau fibula (şi verişoara ei modernă, broşa) e
cunoscută încă din Antichitate ca o bijuterie cu rol mai degrabă decorativ,
deşi era folosită uneori pentru a susţine capetele peplumului, o haină
scurtă, fără mâneci, purtată peste tunică de femeile civilizaţiei greco-romane.
De cele mai multe ori, fibulele era confecţionate din metal, mai rar argint,
aur sau bronz; de asemenea, erau emailate, fasonate sau intarsiate frecvent cu
pietre preţioase, metale nobile sau fildeş. Pe parcursul istoriei, au fost
folosite drept agrafe ornamentale de către romani, greci, popoarele germanice,
celţi, precum şi de popoarele migratoare ale Europei în epoca bronzului.
Începuturi: fibula exprima identitatea purtătorului
Primele fibule datează însă chiar din Neolitic şi erau
confecţionate din os. Fibula funcţiona pe principiul acului de siguranţă de
astăzi şi avea rolul de a ţine hainele împreună. Ea a căpătat în timp o mare
importanţă, ajungând să exprime identitatea purtătorului, indicând etnia şi
clasa. Fibulele tot mai complexe devin o importantă parte a îmbrăcăminţii în
Antichitatea târzie, dar şi a echipamentului militar roman.
Acelaşi gen de fibule a putut fi descoperit la cele două
capete ale Imperiului Roman, în zona limes, la graniţa cu barbarii,
ceea ce ne spune ceva şi despre amploarea modei, dar şi despre influenţele
reciproce din acele zone aculturale. Amestecul stilistic sintetizat în astfel
de obiecte e descris de Lawrence Nees, în lucrarea sa Arta medievală
timpurie. El notează că „un anume tip de fibulă purtată de Stilicon
Flavius şi de fiul său, ca şi de Turcius Secundus, putea fi găsit printre
lucrările de artă ale celor cunoscuţi îndeobşte sub numele de barbari, pe
măsură ce noile simboluri germanice uzurpau simbolurile autorităţii imperiale.
Se pare că originile acestui tip de fibulă erau celtice şi ajunsese să fie
adoptat de aristocraţii romani pasionaţi de exotisme, fiind naturalizat ca
însemn al civilizaţiei romane şi, apoi, exportat”.
Nasturii, folosiţi din abundenţă în Franţa anilor 1300
Primul nasture şi-a făcut apariţia cam cu 3.000 de ani în
urmă, în epoca bronzului, dar rolul său era unul pur decorativ. „Mondenii”
acelor timpuri purtau aceste accesorii făcute din os, corn, lemn, metal sau
chiar cochilii de melci. Dar, în absenţa găurilor, se poate vorbi mai degrabă
despre butoni sau, şi mai bine, despre broşe. În acele timpuri, oamenii purtau
centuri, ace de siguranţă şi broşe – forme rudimentare ale acestora, evident –
pentru a prinde materialele cu care se îmbrăcau şi pentru a le ţine împreună.
Unui geniu necunoscut i-a trecut prin cap să perforeze micul bănuţ cu rol
ornamental, producând astfel o revoluţie vestimentară. Ideea găuririi – care a
făcut din buton nasture – a ajuns în Europa cam pe la 1200, adusă, ca atâtea
alte lucruri, de la turci şi de la mongoli de către cruciaţi.
Francezii au fost cei care au descoperit uriaşul potenţial
al nasturilor şi au constituit prima breaslă dedicată fabricării acestor
accesorii, cam pe la 1250. Manufacturile de profil produceau atunci nasturi
complecşi, aproape obiecte de artă, pentru răsfăţaţii aristocraţiei. Nobilimea,
la rândul ei, a promovat legi pentru a proteja utilizarea nasturilor. A
rezultat astfel o nouă modalitate de exprimare a statusului social: nasturii au
devenit un simbol, şi nu unul discret, folosit nu pentru utilitatea lor de a
ţine împreună componentele unui obiect de vestimentaţie, ci în primul rând ca
podoabă. Pe la mijlocul anilor 1300, nasturii deveniseră deja o afacere şi
lumea îi iubea. Croitorii îi foloseau din abundenţă mai ales în Franţa,
devenită capitala europeană a nasturilor, unde breasla făcea un profit
considerabil producând nasturi pentru haine, rochii şi orice alt obiect de
îmbrăcăminte care ar fi putut avea nevoie de ei.
Mania nasturilor a năucit până şi minţile regeşti
Europa intrase în epoca nebuniei nasturilor în aşa măsură
încât biserica s-a simţit datoare să promoveze un act prin care să denunţe
această „capcană diavolească”, mai cu seamă referitor la hainele doamnelor care
aveau ataşaţi nasturi peste tot.
Mania nasturilor a năucit până şi minţile regeşti şi a dat
de mâncare croitorilor profesionişti. Istoricii notează că, în 1520, regele
FranciscI al Franţei a purtat la o întâlnire oficială cu regele Henric al
VIII-lea al Angliei o haină – sau mai degrabă o armură – împodobită cu nu mai
puţin de 13.600 de nasturi. Lipsa de confort trebuie să fi fost compensată de
satisfacţia că îmbrăcămintea omologului său – de asemenea, încărcată cu nasturi
– nu atârna nici ea mai puţin...
Pasiunea aceasta nebunească pentru nasturi nu putea ţine
însă la nesfârşit, mai ales că puritanii au luat atitudine şi au condamnat
obiceiul ataşării nasturilor în exces, considerându-l un semn al păcatului; aşa
că în secolul al XVI-lea, popularitatea acestor accesorii a început să se
stingă. Nu era vorba despre faptul că nu mai erau la modă, ci doar că numărul
lor s-a redus simţitor. În replică, făuritorii de nasturi s-au apucat să creeze
accesorii din ce în ce mai sofisticate şi au scos pe piaţă nasturi din metale
preţioase: aur, fildeş şi chiar diamante.
Acestea din urmă au părut puţin cam excentrice pentru nişte
nasturi, dar, în 1620, primul duce de Buckingham le-a redat strălucirea şi
prestigiul, atunci când a apărut îmbrăcat într-un costum acoperit cu astfel de
nasturi, cei mai mulţi dintre ei pur decorativi. Oricum, nu oricine îşi putea
permite să poarte aşa ceva, astfel că meşteşugarii utilizau din plin şi
argintul, ceramica sau mătasea. În plus, artiştii de atunci îşi umpleau timpul
liber pictând portrete şi scene diverse pe suprafaţa minusculă a unui nasture.
Cât îl priveşte pe Ludovic al XIV-lea al Franţei – Regele Soare, acesta îşi
preţuia foarte tare nasturii şi îşi încuraja anturajul să aibă propria armată
de nasturi coloraţi pe tunică.
Percheziţie în garderobe, în căutarea hainelor cu nasturi necorespunzători
Dacă cineva mai avea vreo urmă de îndoială în secolul al
XVII-lea asupra importanţei acestor minuscule accesorii vestimentare,
declanşarea Războiului nasturilor a fost de natură să i-o spulbere.
Croitorii francezi sunt responsabili de declanşarea conflictului şi au şi
câştigat prima bătălie folosind nasturi din şnur în locul nasturilor tipici,
creaţi de meşteşugari.
Aceştia arătau în fapt ca nişte sfere sau discuri
împletite, care funcţionau foarte bine pe post de nasturi, asortaţi cu alte
găitane şi brandenburguri folosite la ornarea hainelor. Iniţiativa a înfuriat
breasla producătorilor de nasturi, care a făcut lobby pe lângă guvern pentru
a-şi apăra interesele. A fost promovată o lege prin care croitorii care aveau
astfel de iniţiative erau amendaţi. Legea nu a fost de natură să-i satisfacă pe
producători, care au insistat pentru aplicarea ei în forţă. Ei doreau
percheziţionarea garderobelor, amendarea sau chiar arestarea celor care erau
prinşi că au în şifoniere haine cu nasturi necorespunzători. Este neclar până
unde s-a ajuns cu acest război, dar, între timp, fabricanţii de nasturi din
celelalte ţări îşi încordau muşchii, încercând să profite de războiul comercial
francez pentru a câştiga o bucată din piaţa de profil.
Către finalul anilor 1700, nasturii mari din metal sunt la
apogeu, iar acest lucru se vede pe uniforme şi nu numai. Se pare că Napoleon a
fost cel care a introdus moda hainelor cu mâneci închise cu nasturi, dar şi pe
cea a tunicilor cu acelaşi sistem.
Începând cu secolul al XIX-lea, nasturii se produc pe scară
largă, în forme şi din materiale diverse. Nicio istorie a nasturilor nu ar fi
însă completă fără a-i menţiona pe cei realizaţi din perle; un transport de
mărfuri din Japonia a inundat piaţa britanică în 1860, determinând o nouă modă printre
celebrităţile momentului. Dar cei mai populari nasturi ai secolului XIX –
pentru că erau accesibili ca preţ şi manoperă – au fost cei din sticlă neagră,
imitând perlele. Modelul îl constituiau nasturii purtaţi de Regina Victoria
după moartea soţului său, prinţul Albert, în 1861.
Început dificil pentru banalul fermoar
Anual se produc în lume miliarde de fermoare, dar această
invenţie nu a fost de la început una de succes. Primul fermoar e legat de
numele lui Elias Howe, inventatorul maşinii de cusut. În 1851, el a patentat un
„sistem de închidere autotomată a hainelor” – ceea ce am numi azi un fermoar,
doar că într-o formă rudimentară, folosind un soi de agrafe care se cuplau
manual. Howe nu a văzut însă potenţialul descoperirii sale, astfel că nu a investit
în invenţia sa. Patru decenii mai târziu, Whitcomb L. Judson a înregistrat un
alt patent pentru un mecanism care cupla între ele copcile pentru închiderea
pantofilor.
Inginerul Gideon Sundback este cel care s-a apropiat cel
mai mult de fermoarul din zilele noastre. Producătorii s-au lăsat greu convinşi
să scoată acest sistem de închidere pe piaţă şi, multă vreme, el a fost folosit
numai pentru pantofi. În timpul Primului
Război Mondial, sistemul cu pricina a fost folosit mai ales la costumele de zbor
şi la închiderea chimirelor.
Fermoarul câştigă lupta cu nasturii în anii ’30
Fermoarele au început să aibă succes şi priză la public
doar odată cu diversificarea materialelor din care era confecţionat – metal sau
plastic; acesta din urmă e mai uşor, pliabil şi lesne de întreţinut. În anii
1930, o campanie de vânzări de haine pentru copii a utilizat pentru prima oară
fermoarul la obiectele de îmbrăcăminte. Ideea campaniei era aceea de a le da
posibilitatea (şi încrederea) celor mici să se îmbrace singuri. Fermoarul a
câştigat lupta cu nasturii în 1937, când designerii francezi l-au utilizat la
pantalonii bărbăteşti. Revista „Esquire” declara atunci fermoarul cea mai
nouă idee în moda masculină şi acorda acestui sistem de închidere virtuţi noi:
aceea de a exclude posibilitatea deschiderii fără intenţie.
Un alt moment de cotitură în istoria acestui sistem de
închidere a hainelor a fost fermoarul ale cărui capete se pot separa, folosit
azi mai ales la canadiene. În zilele noastre, fermoarul e peste tot, la încălţăminte,
îmbrăcăminte, la genţile de voiaj sau la alte obiecte. Miile de kilometri de
fermoare produse zilnic împlinesc nevoile consumatorilor graţie eforturilor
câtorva inventatori.
Însă anii din urmă sunt tot mai agitaţi de apariţia altui
sistem de închidere a hainelor, velcro, care se bazează pe aderenţa
rapidă a unei suprafeţe de nailon la o suprafaţă scămoşată. Sistemul a fost
inventat în 1948 de către inginerul elveţian Georges de Mestral, care a
observat cât de greu poate îndepărta ciulinii din blana câinelui său şi de pe
pantaloni, după lungile plimbări de după-amiază. Velcro este acronimul
cuvintelor velur şi croşete, termeni descriind foarte exact
sistemul de prindere care a făcut posibile costumele de înaltă protecţie
termică ale cosmonauţilor, dar şi îndrăzneala modei de iarnă din staţiunile de
ski.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu