vineri, 26 iunie 2009

Cum ati ales contraceptivul potrivit?

Cam de la revolutia sexuala incoace, femeile au fost coplesite de oferta de contraceptive de pe piata. La acestea, s-a adaugat si prezervativul, deloc de neglijat, avand in vedere riscul presupus de bolile cu transmitere sexuala. Firmele producatoare se intrec in a oferi diverse solutii, iar uneori nu stim ce sa alegem. Se tine cont de varsta, de stil de viata, fiecare femeie poate gasi o solutie personalizata in functie de nevoile ei. In tarile in care sistemul medical functioneaza normal, pentru prescrierea pilulelor trebuie realizat un set de analize, iar medicul prescrie o reteta individualizata. In Romania, am auzit multe cazuri in care reteta s-a eliberat dupa ce pacienta a raspuns la cateva intrebari destul de generale. Nici vorba de investigatii, de analize amanuntite.
Atunci cand se alege o metoda contraceptiva, se tine cont de mai multe criterii: ce este mai comod, ce este mai eficient, ce este mai sanatos. Le-am intrebat pe cunoscutele mele ce metoda folosesc si iata rezultatele si motivatiile lor.

Andreea, 21 de ani, studenta, fara o relatie stabila, a ales prezervativul. "Am primit o educatie traditionalista. La noi in casa, sexul este subiect tabu. Fiind cea mare, n-am beneficiat de sfaturile si experienta unei surori mai mari. Prietenele mele au fost principala mea sursa de informare in materie de contraceptie.
Prima mea metoda: spre deosebire de prietenele mele care foloseau pilula, am ales prezervativul. Primului meu iubit i-a fost cam greu sa inteleaga, insa a sfarsit prin a-l accepta. De fapt, nu i-am dat de ales: ori asa, ori nimic!. Mi se pare solutia ideala, mai ales ca nu am o relatie stabila. Este cea mai buna modalitate de protectie impotriva bolilor cu transmitere sexuala si un mod sigur de a nu ma pomeni cu o sarcina nedorita.".

Avantajul acestei metode consta in faptul ca ii pune pe cei doi membri ai cuplului pe picior de egalitate. Nu este numai sarcina femeii, barbatul se implica si el. Prezervativele pot fi cumparate de amandoi si tot amandoi suporta inconvenientele pe care folosirea lor le presupune: intreruperile actului pentru a-l aplica, impresia ca exista un "intrus" intre cele doua corpuri. Dar si de avantaje se bucura tot impreuna. Pentru a evita "ruperile" de ritm, se recomanda dedramatizarea momentului, transformarea lui in ceva ludic. Ne putem ajuta partenerul intr-un mod senzual sau putem cumpara prezervative parfumate, aromate sau un inel vibrator.

Mihaela, 28 de ani, a optat pentru un inel vaginal. Aceasta este o metoda contraceptiva eficienta in procent de 98%, nu protejeaza impotriva bolilor, din pacate insa, din informatiile pe care le posed, nu este inca accesibila in Romania. "Am optat pentru o metoda contraceptiva chiar inainte de a-mi incepe viata sexuala. La 16 ani, medicul mi-a prescris pilula anticonceptionala pentru reglarea menstruatiei. Apoi, am continuat s-o folosesc. Convinsa fiind de calitatile ei, pe care toata lumea le lauda, m-am gandit ca era cel mai bun mijloc contraceptiv existent pe piata. M-am incapatanat s-o iau, desi testasem pe pielea mea efectele secundare foarte neplacute: m-am ingrasat, acnee, tot felul de micoze, schimbari bruste de dispozitie si probleme legate de libido. In cele din urma, am renuntat caci n-o mai suportam nici fizic, nici psihic. Timp de cateva luni, am facut o pauza. Fiind alergica la latex, prezervativul a iesit si el din calcul. O perioada, am folosit antica metoda a calendarului. Nu a fost usor, dar mi-am recapatat silueta, nici sanii nu ma mai dureau. De un an de zile, port inelul vaginal. Mi-a schimbat viata. Pe a mea si pe a perechii mele. Il tolerez foarte bine si nici nu are efecte secundare. Am aflat de el dintr-o revista


Daniela, 29 de ani, profesoara, casatorita: "Am inceput, ca atatea alte femei, cu pilula. La 20 de ani, am trecut printr-o depresie puternica, in timpul careia am renuntat la anticonceptionale. Dupa o pauza de cateva luni, am mers la ginecolog si el mi-a propus implantul contraceptiv. Mi s-a parut metoda ideala: il toleram foarte bine, nu eram supusa niciunei constrangeri. In plus, scapasem de corvoada rutinei zilnice. Acum, imi iubesc sotul si pot sa-mi traiesc liber sexualitatea. Ginecologul mi-a fost de mare ajutor. Mi-a explicat ca nu este vorba de ceva definitiv, ca daca nu sunt multumita pot oricand sa renunt.".

Adela, 30 de ani, jurnalista, casatorita: "Am avut norocul cu o mama moderna, informata, desi pe vremea ei nu avusese acces la mijloace contraceptive. Ea mi-a vorbit despre pilula inca din adolescenta. Atunci mi-a parut singura optiune. Si azi folosesc aceeasi metoda. Raman fidela. Nu am incetat decat atunci cand am dorit sa raman insarcinata. Avantajele sunt numeroase: este usor de luat, de transportat, reduce cantitatea de sebum, efectele simptomelor premenstruale, durerea si abundenta hemoragiilor. Trebuie insa gasita pilula potrivita. Caci prima m-a facut sa iau 7 kg in greutate. Nu e prea usor pentru o adolescenta. Dar trebuie sa fii ordonata. Este suficient sa uiti o data si... pa-pa protectie! Eu tin tabletele in baie, langa pasta de dinti. Asa nu uit niciodata. Pilula ramane metoda ideala pentru femeile care au o relatie stabila. Din pacate, cred ca trebuie sa ne ocupam singure de asta. Vorbesc cu sotul meu, dar nu-l simt implicat cu adevarat. Contraceptia ramane in sarcina noastra, a femeilor. Oare cand vor inventa pilula pentru barbati?"

Doina, 42 de ani, invatatoare, casatorita. "Pe vremea adolescentei mele, nu se vorbea nici despre sarcina, nici despre SIDA sau alte boli cu transmitere sexuala. Cea mai buna si aproape singura metoda era abstinenta. Dupa revolutie, am incercat prezervativul, pilula, ovulele, spermicidele, mi se pare ca le-am testat pe toate. De un an, am optat pentru un sterilet. Odata pus, nu-l mai simti. Contraceptia este o alegere doarte personala si corespunde, asa cum am invatat din propria mea experienta, unei anumite perioade a vietii. Ea evolueaza odata cu noi. Evident nu trebuie uitat de prezervativ in cazul in care nu avem o relatie stabila. Este important si sa testezi mai multe metode pana o gasesti pe cea potrivita. Recunosc insa ca visez uneori la o pilula care sa se ia o data pe luna..."

Eugenia, 44 de ani, manager, casatorita: "Din cauza colesterolului ridicat, a trebuit sa renunt la pilula. O vreme am incercat ovulele, spermicidele, dar cu timpul am renuntat si la ele. In plus, cum am hotarat sa am un copil la 40 de ani si cum aveam unele probleme de fertilitate, mijloacele contraceptive artificiale au iesit automat din calcul. Coitus interruptus a devenit singura metoda la care am putut apela deoarece sotul meu nu suporta prezervativele. Retragerea penisului inainte de ejaculare este o metoda destul de frustranta. Trebuia mereu sa fiu atenta, nu ma puteam lasa dusa de val, eram intr-o continua stare de vigilenta. Dar nu reusesc sa gasesc alte metode. Mi-ar placea la nebunie sa se inventeze un ceai pe baza de plante care sa functioneze ca un contraceptiv natural. Mi s-a vorbit despre sterilet, implant sau inel vaginal. Insa nu prea ma impac cu introducerea unui "corp strain".

Asa isi justifica femeile de azi alegerile in materie de contraceptive. Tot ce pot spera este ca ati ales mijlocul potrivit, pentru voi si corpul vostru, in deplina cunostinta de cauza, fara sa cedati presiunilor din exterior, fie ca sunt ale iubitului sau ale medicului.

Niciun comentariu: