vineri, 15 mai 2009

Managementul echilibrului intre cariera si viata personala

Exista un secret care te poate ajuta sa obtii exact viata pe care ti-o doresti - plina de succes profesional dar si de relaxare si placere. Si acesta este managementul timpului. Si orice poate invata sa faca acest lucru prin studiu si rabdare. Si chiar vorbim aici de management si planificare, cuvinte seci, reci si neprimitoare la prima vedere...Sa vedem insa cum ne pot ajuta.

Ce pot obtine daca imi planific timpul mai bine?
- Imi pot reduce nivelul stresului - care stim cu totii ca poate avea implicatii serioase asupra sanatatii
- Mai mult echilibru in viata
- Mai mult timp pentru familie, prieteni, hobby-uri
- Mai multa atentie acordata lucrurilor pe care le fac
- Mai mult control
- Mai multa atentie acordata carierei
- O viata implinita!

Ce pot sa fac?
In primul rand trebuie sa inteleg modul in care in prezent imi curge timpul printre degete. Ce fac? Am liste lungi de lucruri pe care trebuie sa le termin pana la capatul zilei? Muncesc si ma gandesc la ce se va intampla cand ajung acasa? Conduc masina si ma gandesc la examenul de maine? Tot timpul mintea mea este cu un pas inainte.

Aman lucrurile? In loc sa scriu raportul care trebuie sa fie gata pana la ora unu imi citesc horoscopul pe net?

Sunt perfectionist? Nu pot sa trec la pasul urmator pentru ca mi se pare ca mai trebuie sa fac ceva pentru ca ceea ce tocmai am terminat sa fie perfect?

Sau pur si simplu pierd timpul. Asta inseamna ca fac ceva ce nu este nici folositor nici placut.

Cred ca este destul de usor sa va regasiti macar intr-una dintre aceste situatii. Sa detaliem:

Televizorul si internetul
De cate ori nu ne-am lasat furati de un program despre care l-a sfarsit ne-am dat seama ca nu ne intereseaza foarte tare? Daca esti un fanatic al televizorului si internetului ai nevoie de o serioasa dieta media. Asta nu inseamna sa nu te uiti la televizor dar daca serialul siropos care iti place atat de mult totusi (nu radeti, sunt fan "Tanar si nelinistit") este la ora opt. Sfatul meu este sa deschizi televizorul cu un minut inainte de a incepe si sa il inchizi in momentul in care s-a terminat.

Drumurile
Cele mai multe dintre profesii cer sa te deplasezi. Cat timp petreceti in drumul de la serviciu pana acasa? Daca mergeti cu masina personala timpul din masima poate fi petrecut ascultand casete cu cursuri sau carti din domenii care va intereseaza (au aparut si cd-uri!!!) sau ascultand ce fel de muzica iti place - cd sau caseta si nu radio... foloseste acest timp ca sa inveti sau sa iti odihnesti creierul. Daca mergeti mult cu mijloacele de transport e bine sa aveti tot timpul o carte la indemana!

Ordinea si curatenia
Cat timp pierdem acasa sau la serviciu cu pusul lucrurilor in ordine? Simtiti nevoia de mai multa organizare?

Alti oameni
Cu mult timp in urma oamenii cunosteau mult mai putini oameni. In prezent datorita ritmului in care ne dezvoltam cunoastem mult mai multi oameni. Cum facem fata multitudinii de relatii? Datorita schimbarii de tehnologie sute de oameni te pot cauta intr-o singura zi prin intermediul calculatorului. Ce e de facut?
Am stabilit ca vrem mai mult timp. Am vazut care sunt modurile in care pierdem controlul asupra timpului. Probabil ca simti acum ca ai si mai multe probleme. Nu e cazul sa fii si mai stresat. Amintesteti ca la inceputul acestui articol spuneam ca managementul timpului poate fi stapanit de oricine cu putin studiu si rabdare. Remediile? Pentru inceput iti recomand o pauza. O pauza in care sa te gandesti la...

Cunoaste-ti foarte bine visele
In momentul in care stii ce vrei sa faci vei alege in mod natural sa faci doar acele lucruri care te apropie de visul tau.

Stabileste scopuri mici
In urma cu cativa ani mi-am propus sa fac o schimbare calitativa in cariera mea. Stiam foarte bine unde vreau sa ajung cat vreau sa castig si imi petreceam fiecare clipa gandindu-ma la cum vor fi lucrurile in momentul in care visul avea sa mi se implineasca. Cu toate astea orice incercare de a ma apropia de visul meu se solda cu un esec. Abia dupa doi ani, in timpul unui training am avut revelatia ca pasii pe care ii faceam erau prea mari. Daca iti imparti visul in scopuri mai mici si faci fiecare lucru pe rand sansele de succes sunt mai mari.

Fiecare lucru la timpul lui
Si fara sa vreau m-am apropiat de un alt principiu. In goana noastra de a face mai multe, de a economisi timp, de multe ori ne supunem fara sa ne dam seama unor cantitati de stres suplimentare. Credeti ca se intampla ceva grav daca in timp ce faceti un raport important nu raspundeti la telefonul mobil? Va spun din experienta: raportul va fi gata mult mai repede, iar dupa terminarea lui veti putea raspunde la telefoanele importante.

Stabilirea prioritatilor
Pentru a fi eficienti trebuie sa fim in masura sa facem alegeri. In stabilirea prioritatilor va trebui sa impartim lucrurile in importante si neimportante, urgente si neurgente. Cheia succesului este de a ne ocupa mai intai de lucrurile importante si apoi de cele neimportante, chiar daca sunt uneori urgente.

Fii realist
Este esential ca in orice moment sa iti pastrezi realismul. Obiectivele pe care ti le stabilesti trebuie sa fie ancorate in realitate pentru a nu experimenta stres si frustrari suplimentare.

Recompensele
Sa nu uitam de ele, pentru ca fac viata mai frumoasa si ne ajuta sa perseveram in atingerea scopului. Asa ca nu lasa sa treaca zile, saptamani sau luni de munca intensa fara sa iti recompensezi efortul. Bineinteles recompense mari pentru un an intreg de munca si recompense mici pentru fiecare zi.

Niciun comentariu: