vineri, 14 noiembrie 2008

Blogul, afacere de succes, hobby sau pur si simplu pierdere de timp?

Zilele trecute am gasit un articol foarte interesant vis-a-vis de bloguri, motiv pentru care am tinut sa-l postez si eu aici:

Dictionarele spun ca web logul reprezinta un jurnal personal online ce cuprinde reflectii, comentarii si adesea linkuri furnizate de autor.

Explozia internetului a adus cu sine dezvoltarea de noi ramuri in spatiul virtual, unele aducatoare de profit frumusel celor care s-au incumetat sa investeasca in asa ceva. Blogul reprezinta una dintre ideile care au prins la publicul internaut.

Ca sa ne dam seama de dimen­siunile noii gaselnite din industria internetului, la sfarsitul anului 2004, o stire facea senzatie. Cuvantul "blog" a fost cel caruia i s-a cautat cel mai des definitia in ultimele 12 luni. Un blog, adica, prescurtarea de la web log, este un site unde intrarile sunt facute in ordine cronologica si afisate in ordine inversa postarii lor. Motiv pentru care, cel mai nou este cel mai vizibil. Blogurile ofera comentarii la adresa stirilor sau a unor subiecte particulare precum calatorii, animale, politica, au o functie personala si sunt percepute mai degraba ca niste jurnale online.

O caracteristica importanta a blogurilor este interactiunea pe care o au utilizatorii cu mesajele publicate, pentru ca acestia pot sa le comenteze. Posesorii de bloguri au la indemana o mare disponibilitate tehnologica si pot sa puna poze, filme sau sa posteze linkuri catre alte bloguri. Mare parte a acestora sunt text scris, insa exista si videoblog (vblog), bloguri de fotografie (photoblog), bloguri de arta (artblog), bloguri audio (podcast).

Daca te hotarasti sa-ti "tragi" blog, nu trebuie sa bagi adanc mana in buzunare, deoarece pentru a-ti infiinta un astfel de jurnal e obligatorie cumpararea unui domeniu pe internet, care costa undeva pana in 200 de lei. Daca stai si analizezi la rece fenomenul, blogul in sine nu reprezinta altceva decat un simplu jurnal. Exact ca cele ale copilariei celor trecuti de varsta de 30 de ani, cu o mare diferenta ce consta in expunere.
Daca jurnalele de acum 15-20 de ani erau intime, doar prietenii apropiati stiind de existenta lui, blogul il vede o lume intreaga, ba te mai trezesti si cu comentarii, unul mai neortodox decat celalalt. Ca fenomen social, blogul nu se indeparteaza prea mult de caracteristicile unui jurnal clasic.

Adica, o forma de a-ti trece intr-un caiet evenimentele importante ale copilariei si adolescentei. Insa blogul are un mare avantaj, in competitia cu clasicul jurnal. Acesta poate fi transformat din simplu hobby sau pierdere de timp in afacere de succes. Blogurile sunt de multiple feluri, printre cele mai cautate fiind cele personale, de cumparaturi, de tehnologie, de turism, de politica, de marketing sau auto-moto.

Blogul, retea sociala, dar si simpla pagina web

Claudiu Gamulescu spune ca apartenenta blogului este interpretata diferit. "Depinde cum privesti lucurile. Din punctul de vedere al creatorului este o pagina web, din punctul de vedere al incluziunii in societate este parte din "Media Sociala", care include si retelele sociale.

Aceasta include totalitatea tehnologiilor si practicilor pe care oamenii le folosesc pentru a schimba intre ei continut de diverse forme, pareri, experiente, sfaturi, filme si muzica, "Media Sociala" se afla sub diverse forme si poate include text, imagini, video si audio.

Aceasta poate imbraca forme diverse de la platforme de mesaje, forumuri, podcasturi pana la comunitati, bloguri sau wiki. Printre pionierii blogului de pe la noi se afla Marius Ghenea, fost sef al Flamingo, cea mai mare retea de produse IT&C. Marius Ghenea considera ca blogul lui este o combinatie intre lumea afacerilor, reprezentata de oportunitati in piata, proiecte personale si impresii despre afacerile care se deruleaza pe la noi, si ceea ce exista dupa afaceri, adica multiple hobby-uri si viata de familie. "Eu nu am pretentia unui blog personal, site-ul www.ghenea.ro fiind unul de continut personal. Diferenta, in minus, fata de blog este lipsa componentei forum, in schimb are o structura de site mai bine conturata, cu diverse subiecte grupate pe teme clare, site-ul ghenea.ro nefiind realizat pentru trafic sau audienta, ci incearca sa fie o carte de vizita personala web", spune Marius Ghenea.

Daca tot isi fac blog, multi se gandesc si la intrebarea, poate un blog sa aduca si venituri? Ca sa ne lamurim daca reprezinta sau nu blogul si o afacere, am apelat la specialisti, Claudiu Gamulescu, Online Business Developer la Underclick.ro si Calin Rotarus, director de vanzari la Arbomedia. "Pe plan international, in special in SUA, sunt multi bloggeri profesionisti si zvonurile spun ca nu castiga deloc sume nesemnificative. In Romania, din cate stiu eu, castigurile din blogging sunt insignifiante, venind in special din publicitate contextuala, este de parere Calin Rotarus.

Claudiu Gamulescu considera ca un blog poate sa scoata bani, insa, conceptual, acesta nu este legat de un castig financiar ca si scop. Blogul este un instrument personal in primul rand. "Blogurile de companie sunt de fapt o reflectie a "personalului" din fiecare, scopul lor fiind de a demonstra ca in spatele oricarei organizatii sunt de fapt oameni", mai spune Claudiu Gamulescu.

Un blog bun aduce notorietate, branding personal si contribuie la o mai buna pozitionare a unui om. Daca e om de afaceri, poate considera ca blogul lui ii scoate bani daca e vizitat si citat.

Blogul fiind o inventie a internautilor, evident, ca are si intrebuintari mai putin ortodoxe, pentru ca pe internet totul, sau aproape totul, este "la liber". Specialistii spun ca este normal sa existe bloguri special create sa ridice in slavi o companie. "Sa nu uitam ca notorietatea blogurilor este data de frecventa lor de postare si de calitatea lor. Atata vreme cat depui energie multa sa intretii un blog fals, poti depune aceeasi energie pentru unul "pe bune".

Cu alte cuvinte, decat sa te chinui sa subminezi o companie concurenta, mai bine lucrezi sa iti imbunatatesti tu imaginea", considera Claudiu Gamulescu. Este ceva normal ca intr-o piata sa existe animozitati, iar uneori parerile care conteaza pot aduce bonus sau prejudicii unei firme, insa nu exista o cazuistica in aceasta privinta.
Ca orice canal de comunicare, blogurile pot fi folosite corect sau la limita legalitatii ori moralitatii, spune Calin Rotarus. "Pentru o companie, un blog este un instrument foarte util, pentru ca prin el se poate comunica atat cu cei din exterior, clienti si furnizori, cat si cu cei din interior, angajati sau colaboratori". De asemenea, ar putea fi interesant ca o companie sa colaboreze cu un blogger, in vederea comunicarii anumitor valori ale companiei. "Valoarea unei astfel de colaborari apare atunci cand bloggerul este o personalitate credibila, precum formatorii de opinie, si cand compania nu se amesteca in partea editoriala", este de parere Calin Rotarus.

Avantaje si dezavantaje

Avantajele blogului sunt date de conectivitate si socializare web, dezavantajele fiind legate de continut, care nu este intotdeauna remarcabil, ci, dimpotriva, este mediocru sau chiar mai rau decat atat, este de parere Ghenea. "Multe bloguri sunt, din pacate, un fel de echivalent al telenovelei in internet, adica o pierdere de timp pentru cititori, care sunt pacaliti de faptul ca un blog se citeste usor. Te poate captiva citirea unui blog, desi in realitate este o lectura superficiala, care nu iti aduce multa informatie utila, in plus, nu are nici valoare artistica, literara sau de alta natura".

Un plus al blogului este faptul ca iti exprimi parerile, interactionezi cu ceilalti prin prisma acestora. Te faci auzit si poti capata notorietate, daca scrii bine. La capitolul dezavantajele unui blog, specialistii spun ca singura capcana care se intrevede este sa incepi sa faci ceva de care nu o sa mai ai timp, moment in care poate avea efect de bumerang.

"Blogul reprezinta un instrument care vine din dorinta, iar cand aceasta se stinge, dispare si blogul, motiv pentru care nu pot scrie despre ceva in care nu mai cred", mai spune Claudiu Gamulescu.
Alte dezavantaje ale blogului survin din atitudinea comunitatii. "Daca cineva face glume pe seama ta si reusesti sa te faci de ras singur, poti considera ca ai cazut singur intr-o capcana de care nu aveai nevoie", considera Gamulescu. Frumusetea, dar si pericolul blogurilor constau in personalitatile cunoscute ce emit opinii proprii, este de parere Calin Rotarus, director de vanzari la Arbomedia. "In momentul cand o personalitate intr-un domeniu emite pe blogul personal opinia ca un anumit produs este bun, cititorii pot alege intre o multitudine de interpretari", considera Rotarus.

Un studiu efectuat in SUA, in luna februarie, arata ca 72% din adulti nu sunt multumiti de nivelul de profesionalism al jurnalistilor americani. Dintre acestia 55% cred ca bloggerii sunt mai importanti pentru viitorul jurnalismului american si 75% considera ca jurnalismul facut de cetateni va juca un rol vital. Consumatorii au o mare incredere in bloggeri. Un studiu din 2006 arata ca, in prezent, blogul este cea mai de incredere sursa, si ca 52% din consumatori cumpara sau apreciaza un produs dupa ce citesc un review pozitiv despre el.

Blogurile in cifre

70 milioane bloguri in lume

120.000 de bloguri in fiecare zi

1,4 bloguri pe secunda

1,4 milioane de postari zilnice,

Peste 60.000 de postari pe ora

17 postari pe secunda

Dublarea numarului in 320 zile

Japoneza, prima limba din blogosfera 37%

Engleza a doua cu 33%

Chineza a treia cu 8%

Italiana a patra cu 3%

230 milioane posturi cu taguri si categorii

35% din posturile din februarie 2007 au folosit taguri

2,5 milioane bloguri au avut macar un tag in februarie

Cele mai citite bloguri

Engadget

Boing Boing

Gizmodo gadget blog

Techcrunch

The Huffington Post

Lifehacker

Daily Kos: State of the Nation

PostSecret

TodayLink.ir (intre 10 si 20.000 cititori pe zi)

Niciun comentariu: